Start > Körkortsforum > Tävla med sig själv om förbruk…

Tävla med sig själv om förbrukning

Gäst 2012-06-24 00:27 ! Citera #
Är det någon annan som medvetet tävlar med sig själv för att nå så låg förbrukning som möjligt? Vilken förbrukning brukar ni lyckas uppnå?

Jag var just ute en sväng med bilen (en Golf TDI). 83 km på mestadels motorväg (70, 90 och 100 km/h) och landsväg (70 km/h), fördelat ganska jämnt, kanske 10 procent var 50-väg — 3,7 l/100 km kom jag ned i enligt färddatorn.
Mirz 2012-06-26 14:43 ! Citera #
Bilen jag övningskör med har tyvärr ingen hightech grej så man kan hålla koll på sånt.. Men det var riktigt bra av dig att hålla koll på förbrukningen. Om alla gjorde som du och exempelvis inte körde för snabbt så tror jag världen hade sett mycket annorlundare ut. Du hjälper nämligen både dig själv och dina medtrafikanter, men kanske viktigast av allt: miljön tack vare din lilla tävling om förbrukningen. Keep it up! :)

MVH
wheelie87 2013-07-10 01:15 ! Citera #
Är man ensam om att köra bilen så kan man ju ha koll på vad trippmätaren stog på vid förra tankningen /skriva upp det nånstans och så tankar man alltid fullt.

Har man en miniräknare och vet vad man ska räkna ut så är de inte så svårt. =)

Trippmätaren nu - trippmätaren då = Sträckan sen förra tankningen.
Hur många liter man fick i bilen = Antalet liter man förbrukat sen förra fulltankningen

Antalet liter man förbrukat / Sträckan man kört = genomsnittet liter / mil

Vet att mina föräldrar alltid brukade göra så. Nu har de hitec-mätare i bilen och det kommer jag få i min också.
(Jepp, i skrivande stund har jag köpt bil men inte levererats än.)

Kommer försöka köra så snällt som möjligt, men framförallt är jag nyfiken på om min förbrukning stämmer med den jag läst om bilen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov