Fråga

Gäst 2012-06-21 15:50 ! Citera #
Hej. Vi säger att jag är bil 1 och jag ska åka rakt fram, bil 2 ska svänga in mot bil 4, ska jag lämna företräde åt den då eftersom jag har väjningsplikt, eller ska jag han släppa förbi mig enligt svängnings/blockeringsregeln? Och bil 3 som ska svänga in mot bil 2, undrar samma där. Slut på huvudled är på vägen som bil 3 står på, alltså vägen från höger till vänster

i47.tinypic.com/14cgwg0.png
Gäst 2012-06-26 13:20 ! Citera #
Du har ju väjningsplikt. För de andra gäller väl högerregeln. När det står bilar åt alla håll så blir den ju lite klurigare när man har företräde och väjningsplikt på samma gång. Ta det lugnt, försök få ögonkontakt med de övriga för att undvika missförstånd... Det känns ju som att det rimliga vore att den som kommer först kör först när flera har företräde samtidigt, men man kan aldrig lita på att andra förare tänker som man själv gör.
Gäst 2012-06-26 16:12 ! Citera #
Gäst
Du har ju väjningsplikt. För de andra gäller väl högerregeln. När det står bilar åt alla håll så blir den ju lite klurigare när man har företräde och väjningsplikt på samma gång. Ta det lugnt, försök få ögonkontakt med de övriga för att undvika missförstånd... Det känns ju som att det rimliga vore att den som kommer först kör först när flera har företräde samtidigt, men man kan aldrig lita på att andra förare tänker som man själv gör.

Nej exakt, tror med ögonkontakt är viktigt. Men gäller inte väjningsplikten Endast för korsande väg? Alltså ska jag inte släppa förbi bil 2?

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo