Start > Körkortsforum > Stillastående bussar på busshå…

Stillastående bussar på busshållplats

Gäst 2012-06-17 10:21 ! Citera #
Hej!

Om man kör på en 50 km/tim väg, och man måste köra om (vid vänster sidan) en buss som hämtar och lämnar passagerare, Vilken hastighet ska man hålla när man passerar bussen ??; räker det med att bara vara bered att bromsa, ska man sakta ner till 30, 10 eller ska man kripa sig fram?? Finns det något i teorin kring detta som man kan läsa??

Tack
Gäst 2012-06-26 13:11 ! Citera #
OTR
Hej!

Om man kör på en 50 km/tim väg, och man måste köra om (vid vänster sidan) en buss som hämtar och lämnar passagerare, Vilken hastighet ska man hålla när man passerar bussen ??; räker det med att bara vara bered att bromsa, ska man sakta ner till 30, 10 eller ska man kripa sig fram?? Finns det något i teorin kring detta som man kan läsa??

Tack


Jag tror inte att det finns någon definitiv hastighetsgräns för en sån situation, utan att det som gäller är att du ska kunna stanna för varje förutsebart hinder, t ex någon som kliver ut framför bussen.
LucasJ 2012-08-08 17:31 ! Citera #
Vad uppkörningen kommer handledaren att kunna kugga dig ifall du kör för snabbt förbi bussen i detta fall. Kör defensivt och tänk extremt mycket på att det kan springa fram barn när som helst ifrån bussens front. Hur kör du vid tätort när det finns höga häckar vid infarter till folks hus? Ungefär så sakta ska du köra. Dock ska du tänka på att bussen har förkörsrätt vid denna hastighet, alltså kan det ibland vara bra att till och med stanna och låta bussen köra iväg först (ifall bussens dörrar är stängda, eller denna blinkar ut) (beroende på situation).
Hoppas det hjälper :)
Heian 2017-09-16 13:21 ! Citera #
Du är skyldig att släppa ut bussen vid hastigheter upp till 50km/h om denne blinkar ut.
Patrik 2018-08-22 18:27 ! Citera #
[Blev idag påkörd av buss vid hållplats. 40 km/h var hastighetsgränsen jag låg i bilkö i rusningstrafik o körde kanske 20 knyck .Bussföraren blinkade just innan han bara vek ut . Han knövlade min bil just framför höger bakhjul. Hans skada blev längst fram på vänster skärm. Har dom inget ansvar att släppa förbi nån som nästan passerat? Jag vet att jag har väjningsplikt men har inte busschauffören nåt ansvar att vrida på huvet o kolla om nån är där?
The Guest 2018-08-22 19:43 ! Citera #
Patrik 2018-08-22
[Blev idag påkörd av buss vid hållplats. 40 km/h var hastighetsgränsen jag låg i bilkö i rusningstrafik o körde kanske 20 knyck .Bussföraren blinkade just innan han bara vek ut . Han knövlade min bil just framför höger bakhjul. Hans skada blev längst fram på vänster skärm. Har dom inget ansvar att släppa förbi nån som nästan passerat? Jag vet att jag har väjningsplikt men har inte busschauffören nåt ansvar att vrida på huvet o kolla om nån är där?
Nu vet jag inte hur det har gått till, men om du redan hade passerat bussens bakdel och låg jämsides med bussen eller vid bussens framdel så är det busschauffören som har klantat sig.

Man kan inte väja efter att man har passerat bussens bakdel, det är ganska underförstått. Ponera att du hinner passera bussens bakdel innan busschauffören blinkar åt vänster, är det då rimligt att du ska tvärbromsa i 50km/h för att väja åt bussen när busschauffören blinkar åt vänster? Självklart inte.

Att ha företräde i en trafiksituation innebär inte att ens skyldigheter helt plötsligt försvinner, utan man har fortfarande skyldigheten och ansvaret att utföra en manöver på ett trafiksäkert sätt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo