Start > Körkortsforum > Vid vilka hastigheter ska man …

Vid vilka hastigheter ska man växla upp?

Gäst 2012-06-07 19:41 ! Citera #
Jag undrar om ni har några tumregler för vilka hastigheter ska man växla upp? Min körskolelärare brukar säga ”lyssna på motorn” vilket jag gör men det vore också skönt att kunna ha lite siffror att hålla koll på i huvudet.
Gäst 2012-06-07 21:43 ! Citera #
Typ så här:
0-10 = 1
10-30 = 2
30-50 = 3
50-70 = 4
70-120= 5-6

Men tänk eco, så när du kan ska du hoppa över växlar.

2-4, 3-5 etc :-)

Varv talet ska vara så lågt som möjligt. Under 3000 varv (om jag inte minns fel, övar än :-D)
inspektörn 2012-06-07 23:01 ! Citera #
Bola!
lär inte ut något som du inte vet något om!”!!!!
Jag har på ett flertal ställen på det här forumet beskrivit hur man skall växla och tänker inte göra det igen!
Läs på i handledarboken exvis under kapitlet sparsam körning och läs allt!
Myrtle 2012-06-08 16:33 ! Citera #
En tumregel för platt mark är att bara stryka nollan i hastigheten, alltså trean i 30 fyran i 40 osv. Men detta är bara i början när man inte har någon som helst känsla för vilken växel man ska ha när. Det är ju olika är olika bilar mm så därför är det inte optimalt.
Annat är att titta på varvmätaren (varvtalet hänger ju samman med hur motorn låter), men då måste man också ta blicken från vägen.

Men man lär sig ganska snart att lyssna på motorn, även om jag då och då fortfarande sneglar ner på varvmätaren.

P.s jag vet att du inte gillar att koppla samman växlar med en viss hastighet inspektörn...

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo