Start > Körkortsforum > Parkering - hjälp med att förs…

Parkering - hjälp med att förstå vad skylten betyder?

Gäst 2012-06-07 19:07 ! Citera #
Hej!

Jag har läst och funderat och läst och funderat igen och vet fortfarande inte om jag har förstått skylten ”parkering” med ett stort P utan tilläggstavlor.

Undrar om någon kan förtydliga/förklara?

Jag tänker mig att på vardagar är det ganska enkelt, man parkerar valfri tid (t.ex. kl 7 på en onsdag och sedan får man stanna kvar till senast kl 7 på torsdagen).

Men hur fungerar det fredag mot helgen, under helgen och mot måndag?

Hur länge får jag ha min bil parkerad (eller får jag inte parkera då) om jag parkerar den...

...kl 19 fredag kväll?

...kl 10 lördag morgon?

...kl 20 söndag kväll?

Tack på förhand!
Gäst 2012-06-08 11:51 ! Citera #
Det är en klurig fråga, det framgår inte riktigt av den info man brukar få om tavlan. Lite dåligt formulerat tycker jag.
Jag tror det är så att om du får stå hela fredagen (max 24 h). Sen slutar ju tidsbegränsningen gälla vid midnatt mellan fredag och lördag, så då kan du väl stå kvar. När det blir måndag igen så får du då även 24 nya timmar. Notera att jag inte är helt säker på det här, men det är så jag minns det från trafikskolans tester.
Flirre 2012-06-08 12:07 ! Citera #
Gäst:
Du har helt rätt, står något väldigt liknande i min körkorttsbok :)
Gäst 2019-01-11 08:34 ! Citera #
De vill ha bara pengar varför 2 skyltar som betyder samma sak de lurar bara.
Enna 2019-01-11 09:26 ! Citera #
Gäst 2019-01-11
De vill ha bara pengar varför 2 skyltar som betyder samma sak de lurar bara.
??
Gäst 2019-01-25 04:08 ! Citera #
The sign P in a blue square shpe means that you can park your vehicle for 24 hours.
The trick in this question is that when the 24 hours limit starts and ends. It always starts on Monday 12 a.m and ends on Friday 12 p.m unless specifically mentioned with additional plate.
Answer: You parked your vehicle on Friday at 7 a.m. The time limit ends on Friday 12 p.m. After this there is no limit of 24 hours of parking on Saturday and Sunday. Then again your parking time will start on Monday morning at 12 a.m which will end on Monday 12 p.m.
So it means you can park there untill Monday 12 p.m :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor