Blinka vid väjning av stillastående fordon?
Hej!
Måste man blinka ut när jag måste väja för ett fordon,last eller dylikt som står i vägen för min körbana? måste jag även blinka in igen isf?
Är det en manöver som ”avsevärt förflyttar fordonet i sidled! så..... Tänk lite för faaasen!!!!
Jag har lärt mig att om det står ett fordon i vägen i körbanan så blinkar du till vänster men man behöver inte blinka tillbaks.
Ab83: Varför behöver du inte blinka tillbaks?
Flyttar man bilen i sidled så måste man alltid blinka ut samt blinka när man ska svänga in igen. Se det som en helt vanlig omkörning, då blinkar man både när man kör om och när man ska svänga in framför den bil man nyss har kört om..
ab83: Varför behöver du inte blinka tillbaks?
Det är vad de sagt på min trafikskola (!)
Ab 83:
Vad tycker du är logiskt?
Lagtexten föreskriver att du skall ge tecken när bilen förflyttas vesäntligt i sidled!
Om det är höger eller vänster spelar ingen roll!
Ställ den frågan till trafikskolan*L*
Hej!
Måste man blinka ut när jag måste väja för ett fordon,last eller dylikt som står i vägen för min körbana? måste jag även blinka in igen isf?
Om det är ett hinder vid sidan måste du blinka av åt den sida du ska köra till. Men däremot behöver du inte blinka tibax.
Jag antar att frågan avser ett hinder som tvingar dig att byta körfält och i så fall måste du blinka både när du kör ut i det nya körfältet och när du kör tillbaka till det gamla. Vid ”små” hinder (som bara tvingar dig att köra ut så lite så du fortfarande ligger kvar i samma körfält) behövs ingen blinkning.
Senaste foruminläggen
Rubrik