Start > Körkortsforum > Stäckor och sprit

Stäckor och sprit

oreex0 2012-06-01 14:56 ! Citera #
Hej
Jag undrar om man måste kunna räkna ut hur långt man kommer på 100km/h på 10 sekunder och hur stor volym sprit det finns i t.ex. öl till teoriprovet eller behöver man bara memorisera de frågorna?
Micke78 2012-06-01 15:09 ! Citera #
Vad tror du själv?
Självklart måste du kunna räkna ut det eftersom det kan komma liknande frågor på det riktiga provet, fast då kan det röra sig om andra volymer om spriten eller hur många sekunder man kommer på vissa sekunder. Så mitt tips till dig är att lära dig hur man räknar ut det på rätt sätt. Då är du på den säkra sidan om dessa frågor kommer på provet..
oreex0 2012-06-01 15:21 ! Citera #
Får man ha en miniräknare på provet?
Micke78 2012-06-01 15:48 ! Citera #
Nej du får inte ha varken miniräknare eller mobiltelfon..
sazdsad 2012-06-01 19:46 ! Citera #
Micke78
Nej du får inte ha varken miniräknare eller mobiltelfon..

skit prat, ja har aldrig lärt mig det i huvudet, va tror du? att du måste kunna räkna ut i huvudet om du kör 150 mil. det ”KAN ” komma på provet, men du behöver absolut inte kunna det. ja gissa, samma sak gäller hur många vilt dödas varje år? varför ska jag bry mig?

om du åker 100km och du tar 10 mil, visst okej men knappast att du behöver räkna ut stora summor, och svar ja miniräknare går bra efter du fått godkänt
hfghf 2012-06-01 19:48 ! Citera #
sazdsad

skit prat, ja har aldrig lärt mig det i huvudet, va tror du? att du måste kunna räkna ut i huvudet om du kör 150 mil. det ”KAN ” komma på provet, men du behöver absolut inte kunna det. ja gissa, samma sak gäller hur många vilt dödas varje år? varför ska jag bry mig?

om du åker 100km och du tar 10 mil, visst okej men knappast att du behöver räkna ut stora summor, och svar ja miniräknare går bra efter du fått godkänt

tänk dig själv folk som har dyscalculi som kör lastbilar eller vanliga bilar, tror du dom inte får körkortet eller?
du får godkänt även om du inte klarar det.
En sak till! du behöver verkligen inte hålla koll på hur många stark sprit det finns i en 7:0 för du ska inte köra dagen efter ändå ”det kommer på provet” hur många cl sprit är det i 10öl 7,0 behöver du absolut inte veta, visst okej en 7;0 1st kanske är okej, man behöver inte vara mattesnille
vgd 2012-06-01 19:52 ! Citera #
sazdsad

du får ha papper och penna!
kalle888888 2012-06-01 20:02 ! Citera #
Precis som förgående skriver, du behöver inte kunna allt i huvudet, på provet kommer enklare och låga tal, t.ex hur många sekunder kommer du på 70km inte så svårt. men du behöver inte kunna ”om staffan åker 120mil och lossar sen åker vidare 50, när är han framme” du bör då ha miniräknare, men du behöver inte kunna det.

kuggar du på att du inte kan räkna ut det och du klarar dom andra är du godkänd som förare. Att veta det där med stark sprit och sekunder i sträckor är överkurs för du ska inte köra för fort eller dricka alkohol.

Okej att du kan räkna ut 70km hur många sekunder rullar bilen. Men inte mer.
Gäst 2012-06-01 21:07 ! Citera #
Ok, ser att det blivit en tävling i okunskap. :lol:

Nej, varken penna, papper eller miniräknare är tillåtna vid provtillfället. Frågorna med beräkningar brukar vara sådana så att det relativt enkelt går att urskönja rätt svar utan att göra mer än en överslagsuträkning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov