Start > Körkortsforum > NI SOM GJORT UPPKÖRNING!

NI SOM GJORT UPPKÖRNING!

inspektörn 2012-06-07 11:06 ! Citera #
Micke 78!
Vi snackar alltså om en 5 år gammal händelse utan dokumentation och endast din kompis utsaga!
Det är oerhört vanligt att aspiranten inte kommer ihåg/förstår vad inspektören har sagt vid avslutet. Dels för att man inte är mottaglig och dels för att man inte vill förstå. Sedan ger man kompisarna en mycket nyanserad återberättelse för att kunna skjuta över sitt misslyckande på inspektören istället för att verka vara en dålig bilförare.
Detta är helt naturligt, men det är därför jag och prs efterlyser protokollen för att kunna avgöra vad som gått snett. Väldigt ofta är det ikryssat på punkter som kompisen aldrig nämnt och då hamnar ju hans berättelse i en annan dager!
När det gäller din kompis: Hur mätte man upp 27 resp. 46 km/h? Hade bilen digital hastighetsmätare? Vad var det för sorts bil?
Att hålla 46 km/h på en 50-väg KAN vara direkt olämpligt, beroende på sikt, väglag, trafik, bilens placering mm mm.
Som du förstår så är det oerhört många parametrar som spelar in som gemene man inte tänker på men som har betydelse för den helhetsbedömning som inspektören gör.
Micke78 2012-06-07 12:40 ! Citera #
Inspektörn:
Om du vill veta HUR jag kan veta och tro på min kompis var för att vi bodde ihop under den tiden, och fanns även med vid uppkörningstillfället så jag fick se protokollet när han kom tillbaka efter uppkörningen så klart. Men du och den andra dåren (prs) verkar inte tro att det finns blåbär även bland trafik inspektörerna. Självklart finns det dom som gör fel även där, sånna finns överallt!! Den körskolan han var på hade under den tiden en Citroën C2 som övningsbils(Södertälje trafikskola), och det var även den han hade lånat vid uppkörningen, men det var många som klagade på den bilden så dom har nu bytt till att använda sig av Volkswagen Golf eller Ford Kuga. Så alltså kunde han se klart och tydligt med stora siffror hur fort han åkte i sin Citroën. Och han tänkte att det är bättre att ligga liiiite under hastighetsberänsningen än lite över. Du frågade även efter väglaget, det var mitt i sommaren, och det var torrt, inte allt för varmt utan en helt vanlig sommardag. Däcken på bilen var nya så greppen var bra, sikten var bra eftersom detta skedde på en raksträcka genom samhällets Centrum där det går folk över gatan på lite olika ställen. Men jag vidhåller det jag skrev tidigare att ALLA som kör på exakt likadant sätt som han gjorde den dagen är dåliga bilförare enligt dig! Han körde EXAKT likadant på nästa uppkörning och då fick han massa beröm istället, det var vaket gjort att åka saktare vid skolan med tanke på barnen(27km/h istället för 30km/h), och det var moget och bra gjort att åka saktare via Centrum då det kan komma en situation som kräver att man måste stanna på en gång(46km/h istället för 50km/h). Men den trafik inspektören måste vara skit dålig enligt dig som godkännde samma elev som fick nobben av en inspektör bara veckan innan...
inspektörn 2012-06-07 19:55 ! Citera #
Jag frågar fortfarnde, var satt kryssen?
Jag tror nämligen att det finns kryss på andra ställen än du nämnt.
Jag kan ha fel, men det är så otrooligt vanligt att man utelämnar saker.
Och visst en inspektör kan ha en dålig dag, men vad faaan kräver du egentligen?
1500 perfekta bedömningar om året?
Det är som att be Ragnar Skanåker att bara skjuta tior i varje OS! Även han missar!
Men kontentan är ändå vem kan mest om hur en körning skall vara? En körkortsaspirant eller en trafikinspektör?
Micke78 2012-06-07 20:36 ! Citera #
Han kan skicka prokollet till dig så ska du få se själv :D
Vad har du för adress?!?!

Glöm inte ursäkten sen!! :D
Gäst 2012-06-10 22:56 ! Citera #
Alltid roande att refereras till som dåre. Det gör bara att jag blir mer säker på min ståndpunkt.
ellaaa 2013-01-08 21:36 ! Citera #
DrivEEr
För er som får köra upp med Birgitta är det kört!

Kul att jag fick köra upp med tantjäveln idag.. Helvete vilken kuggning! Anledningen? Jag körde för långsamt.
Jag accelerar alltid upp till mellan 2000-3000 rpm för att sen hoppa över växlar, och sen hålla en hastighet strax under tillåtna hastigheten. Så idag körde jag liksom 48-ish på 50 väg och 65-68-ish på 70 väg. Jag hindrade inte någon trafik bakom för ingen körde om mig i alla fall.... Men jag kuggade på det. Tydligen så gör det mig till en trafikfara! Logic?
Kör upp igen om 20 dagar, hoppas fan jag får en annan inspektör!
Linda B*piggelinn* 2013-01-09 16:54 ! Citera #
Yeeeaz tog mitt körkort igår!!! ja e inte världens bästa i skolan, har gannksa kassa betyg av olia andledningar men köra bil hade jag lätt för faktiskt!!!
tog bara 8 kör lektioner o fick massor av berömm ok ja hade kört en del me min pappa också men änndå. uppkörning gick jetebra, jag var inte alls särskilt nervös (ängelholm)

sen var teori provet kämpigt för mej, men jag hade precis så jag klara mej56. ja pluggade men med mej är d så att jag har lättare för d praktikska och inte för att läsa mig till saker

änntligen i mitt liv har ja gått i skola o varit BRA på nåt... de e ett kvitto på att ja inte e helt pantad endå... Lycka t alla som håler på att ta o vi ses ute på vägarna!!!!!!!
Gäst 2013-01-11 10:19 ! Citera #
Hade precis min allra första uppkörning ,och jag klarade den!

Tips: 1. Nervös är man självklart! Men försök inte tänka så mycket på att du har uppkörning, utan se det mer som en vanlig körning. Viktigt att tänka på att du inte blir kuggad om du gjort något fel, vare sig du får motorstopp eller dylikt. Bara du inte gör felen om det innebar fara för dig eller för andra. Var avslappnad, nervositeten släpper så fort man börjar köra. Försök även att inte tänka så mycket, för om du bombar din hjärna med en massa tankar :högerregel, döda vinkeln, högerregel, vändning, utan försök bara att överblicka, PLANERA din körning, så kommer det gå galant!

Lycka till alla!! :D
InspektörJagMed 2013-02-27 17:02 ! Citera #
Jag är själv inspektör och kan säga att många av mina kollegor är rent utsagt idioter i högsta grad

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo