Start > Körkortsforum > U-sväng på 2+1-väg

U-sväng på 2+1-väg

Milanda 2012-05-28 16:56 ! Citera #
På en landsväg som är en 2+1-väg får jag inte göra en u-sväng (känner jag instingtivt), men enligt vilken regel?
Det finns ex spanska svängar och i samband med dem en förbudskylt för vänstersväng, innebär skylten att jag inte får göra en u-sväng?
Gäst 2012-05-31 09:24 ! Citera #
Milanda
...
Det finns ex spanska svängar och i samband med dem en förbudskylt för vänstersväng, innebär skylten att jag inte får göra en u-sväng?

En skylt som förbjuder vänstersväng innebär inte förbud mot u-sväng (enligt rättsfallet RH 2003:67), precis som att u-svängsförbud inte innebär förbud mot vänstersväng.
lagen.nu/dom/rh/2003:67
Chippe 2012-05-31 17:51 ! Citera #
Guest har säkert rätt men spansk sväng finns där av en anledning. Använd den om du måste vända.
Gäst 2012-06-01 10:44 ! Citera #
Chippe
Guest har säkert rätt men spansk sväng finns där av en anledning. Använd den om du måste vända.

Jag kanske missförstod frågan lite, men jag menade att vänstersväng på vägar i allmänt inte betyder förbud mot u-sväng. Därmed inte sagt att man ska göra u-svängar så ofta man bara kan. Många gånger finns det bättre sätt att vända på :P
Milanda 2012-06-24 16:19 ! Citera #
Jag frågade min körlärare som sa att man får göra u-svängar på 2+1 väg men man måste ha fritt åt båda hållen.
Gäst 2015-06-06 18:41 ! Citera #
Men finns en skylt om spansk sväng är det den som gäller. Använd den spanska svängen för att utföra din U-sväng.
Björn He 2023-07-31 21:53 ! Citera #
Enligt lag får en fordonsförare vända på väg endast om det sker utan risk för fara eller hinder för övriga fordon, precis som att man får svänga i en korsning endast om det sker utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon som färdas i fordonets färdriktning och, om man svänger till vänster (i högertrafik), utan risk för fara eller hinder för mötande trafiken.
På en landsväg är det så gott som omöjligt att vända på ett trafiksäkert sätt, framförallt om landsvägen är hårt trafikerad, och under sådana omständigheter får vändning EJ ske oavsett vad uppsatta vägmärken talar om.

Finns det en korsning med den så kallade spanska svängen så ska man köra av vägen på avfarten till höger och svänga åt vänster för att vända. Syftet med spanska svängen är faktiskt att hindra normala vänstersvängar på en landsväg, med tanke på att ett fordon som plötsligt sänker hastigheten eller stannar på en landsväg (med hastighet omkring 70-80 km/tim) anses utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk, som tvingar bakomvarande fordon att väja eller bromsa kraftigt, med risk för en eller en serie av påkörningar bakifrån - och för att förhindra det låter man fordon på väg in på den korsande vägen till vänster, istället för att svänga åt vänster, köra av landsvägen på en avfart till höger, där man kan köra åt vänster och sedan köra rakt fram över landsvägen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo