Start > Körkortsforum > Vad menas med STOPP/SIGNAL sky…

Vad menas med STOPP/SIGNAL skylten. Fattar noll!!

Gäst 2012-05-25 15:00 ! Citera #
Det finns en stopp signal skylt i mitt område. Men man kan inte svänga till höger för där är det förbud mot bilar. Om jag ska svänga till vänster vad gör jag då. Helt förvirrad! :o
Gäst 2012-05-25 23:36 ! Citera #
Om det är stoppsignal (rött) i den riktning du ska, så ska du stanna vid skylten. Ofta är det för att man inte ska stanna mitt i en korsning eller på annat sätt hindra anslutande trafik.
Gäst 2012-05-30 14:30 ! Citera #
Och om det är rött och jag ska till höger eller vänster, kör jag bara fast det är rött framför?
Gäst 2012-05-30 14:55 ! Citera #
ab83
Och om det är rött och jag ska till höger eller vänster, kör jag bara fast det är rött framför?

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/forbudsmarken/c34/

Märket anger skyldighet att stanna av den anledning som anges under det vågräta strecket. Om märket är uppsatt före en trafiksignal, anger det att fordon som skall passera signalen skall stanna vid rött ljus. Fordonet skall stannas vid en stopplinje eller, om sådan saknas, vid märket.
kamel 2016-11-30 00:10 ! Citera #
8-) 8-) :) om man ska svänga till höger då man behöver inte stanna vid stoppsignal .om det är röd trafik ljus man behöver inte vänta då .....men om man ska köra direkt då man ska vänta på grönt ljus ?
kamel 2016-11-30 00:12 ! Citera #
Om man ska svänga vänster eller höger behöver man inte stanna om det är röd trafikljus :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest