Start > Körkortsforum > Får jag köra över parkeringsru…

Får jag köra över parkeringsrutor om det är tomt på bilar?

Gäst 2012-05-25 14:57 ! Citera #
Får jag köra över hellinjerade parkeringsrutor om det inte finns några bilar parkerade där? Tex om jag ska göra en högersväng och det är dålig sikt framför.
inspektörn 2012-05-25 19:18 ! Citera #
Frågan är oklar, men generellt får du ju köra igenom parkeringsrutorna.
Gäst 2012-05-25 21:06 ! Citera #
inspektörn
Frågan är oklar, men generellt får du ju köra igenom parkeringsrutorna.


Om jag åker på en smal väg och det finns tomma parkeringsrutor, får jag då uttnyttja ena vid en högersväng om sikten framåt är dålig. Får jag köra över en parkeringsruta då?
inspektörn 2012-05-26 10:45 ! Citera #
Varför skulle det vara förbjudet?
Gäst 2012-05-28 22:32 ! Citera #
Man ställer frågor här för att få hjälp, ingen fråga är för dum för en nybörjare som försöker lära sig. !!
Gäst 2012-05-28 22:49 ! Citera #
ab83
Man ställer frågor här för att få hjälp, ingen fråga är för dum för en nybörjare som försöker lära sig. !!


Det handlar om att lära sig resonera sig fram till ett svar. Då lär du dig mer än om du bara får rätt svar serverat.
okok 2014-08-04 11:36 ! Citera #
Här måste jag hålla med abigail83.
Inget är självklart! Alla regler är bestämda av människor, förhoppningsvis bygger dessa regler på objektiva underlag men inte sällan är det övervägande subjektivitet. Att en nybörjare ställer en fråga är bara legitimt och ska inte bemötas med att ”idiotförklaras”. Den attityden skapar inga goda förare.

Ja, man ska lära sig att resonera, resonering kräver dock relevant förkunskap att basera sina slutsatser på. För en nybörjare kan detta vara svårt. Det som behövs är hjälp på vägen till att personen i fråga kan börja stå på egna ben och resonera själv.

Så, finns det ett tydligt svar på frågan i tråden?
inspektörn 2014-08-04 22:28 ! Citera #
Okok!

I mitt första inlägg svarade jag på frågan!
Eftersom det tydligen inte uppfattades som ett svar, utan följdfrågan kom, vill jag, liksom prs belyste, få personen att tänka själv! Om man kommit så längt i utbildningen att man vet vilken sida av vägen man skall köra på så är mitt första svar allt som behövs. Vet man inte vilken sida man skall köra på är frågan ställd i onödan, för man kan då inte förstå svaret!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov