Start > Körkortsforum > Får man köra trots väjningspli…

Får man köra trots väjningspliktsskylten?

Antong 2012-05-23 18:02 ! Citera #
Hej,

Tänk er följande situation:

Du kommer fram till en vägkorsning där du har väjningsplikt eftersom väjningspliktsskylten står uppsatt. Du ska svänga till höger, men det kommer inga bilar frän vänster (dvs det högra körfältet du ska köra in på) dock kommer det bilar från höger, dock kommer du (förhoppningsvis) inte över på deras körfält.

Får man svänga till höger i en sådan situation? Har jag inte väjningsplikt åt alla trafik, oavsett vilket håll ifrån bilarna kommer?
Gäst 2012-05-23 19:08 ! Citera #
Ja, du har väjningsplikt för all korsande trafik, men du kommer ju inte korsa vägen för den trafik som kommer från höger.
Faranak 2012-08-10 14:03 ! Citera #
Som kuriosa kan jag nämna att jag bodde i Kanada ett tag och att det där alltid var tillåtet att svänga högre i korsningar, även om det fanns en trafiksignal som visade rött.
Gäst 2012-08-13 16:24 ! Citera #
Du får köra om du är säker på att ingen bil håller på och kör om bilen som kommer från din höger.

Faranak, det du beskriver skulle minska restiden för många men också öka olycksrisken. Tycer du att det fungerar bra i Kanada?
selina 2012-08-17 14:26 ! Citera #
”Förhoppningsvis inte”... Du ska inte komma över på deras körfält, helt enkelt ;)
Malle 2012-09-08 18:49 ! Citera #
Du får svänga så länge du är säker på att du inte utsätter de andra bilarna på vägen för någon fara, inräknat risken för att någon skulle köra om. Är du osäker avvakta hellre än att chansa tycker jag :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo