Start > Körkortsforum > Blinka i cirkulation?

Blinka i cirkulation?

Barcode 2012-05-19 15:28 ! Citera #
Ponera att det finns två cirkulationsplatser efter varandra. Först en liten och direkt efter en stor.
Jag ska till vänster i den stora cirkulationen och lägger mig därför i vänster körfält i den första cirkulationen som god planering. Jag blinkar inte in eftersom jag ska rakt fram.
Fråga: man ska ju alltid blinka ut ur en cirkulation, gör jag det även här? Blir inte bakomvarande förvirrade och tror jag ska göra ett körfältsbyte för att i nästa avfart svänga ut?
Ponera att jag blinkar ut (hö) från den första cirkulationen och sedan blinkar jag vä direkt igen eftersom jag ska vänster i stora cirkulationen.

Gör jag rätt?
Gäst 2012-05-23 13:48 ! Citera #
... man ska ju alltid blinka ut ur en cirkulation, gör jag det även här? Blir inte bakomvarande förvirrade och tror jag ska göra ett körfältsbyte för att i nästa avfart svänga ut?
...

Om bakomvarande blir förvirrade och tror att du ska byta körfält för att köra ut vid nästa avfart, skulle de då inte bli förrvirrade i alla andra cirkulationer med?
gismo 2012-07-03 02:12 ! Citera #
http://www.ntf.se/Halland/default.asp?RecID=16226

ska du alltid blinka höger när du ska byta körfält eller köra ut ur cirkulationen.
Gäst 2012-07-04 10:55 ! Citera #
Barcode
Ponera att det finns två cirkulationsplatser efter varandra. Först en liten och direkt efter en stor.
Jag ska till vänster i den stora cirkulationen och lägger mig därför i vänster körfält i den första cirkulationen som god planering. Jag blinkar inte in eftersom jag ska rakt fram.
Fråga: man ska ju alltid blinka ut ur en cirkulation, gör jag det även här? Blir inte bakomvarande förvirrade och tror jag ska göra ett körfältsbyte för att i nästa avfart svänga ut?
Ponera att jag blinkar ut (hö) från den första cirkulationen och sedan blinkar jag vä direkt igen eftersom jag ska vänster i stora cirkulationen.

Gör jag rätt?

Jag skulle blinka höger när jag ska ut ur den första rondellen, sen blinka vänster i den andra för att sedan byta till höger blinkers när jag ska ut ur den andra cirkulationen. Det blir nog förvirrande för bakomvarande om du plötsligt kör ut utan att blinka med ska du se ;)
LucasJ 2012-08-08 17:42 ! Citera #
Blinka ut ur cirkulationsplatsen då du kör ur den vid alla tillfällen, blinka sedan till vänster för att visa att du ska åt vänster vid nästa cirkulationsplats (som i denna situation). Sedan blinkar du även ut ur den cirkulationsplatsen. Skulle även kunna berätta om vilka filer du ska ligga i och när, men det kan du säkert!
Lycka till

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest