Start > Körkortsforum > Påfart landsväg och motorväg

Påfart landsväg och motorväg

sadman 2012-05-18 22:59 ! Citera #
Hej!

Jag undrar hur växelvalen ska se ut till dessa olika påfart ? Är växelvalet olika om det är ganska brant vid påfarten?
Har hört att man ska köra i 3:an för att komma till 90 och sedan växla till femman när man väl är på motorvägen men jag överskrider då 3000 varv till 3500 för att komma till 90 med 3:an. Är det ok?

Väldigt väldigt tacksam för svar :)
Gäst 2012-06-16 16:16 ! Citera #
Det beror mycket på bilen faktisk. Jag brukar växla snabt till 3an och sen köra till max hastighet, sen hoppar jag över 4an och växla till 5na...men har bilen 6 växlar går det kanske lite annorlunda.
LucasJ 2012-08-08 17:45 ! Citera #
Ska du snabbt accelerera till 90 kan det vara bra att precis som du säger hålla på 3ans växel ända tills den önskade hastigheten är nådd för att sedan växla upp till 5an. Att varva motorn är självklart inte bra, men eftersom det inte är så länge borde det inte vara någon fara. Känn din bil, hur låter den? Etc. Hoppas det hjälper!
Gäst 2012-08-11 17:23 ! Citera #
Beror på både bilen, hur påfarten ser ut och trafiken på motorvägen förstås :) ”Har hört att man ska köra i 3:an för att komma till 90 och sedan växla till femman när man väl är på motorvägen ” - du kan inte förvänta dig att sånt ska gälla alltid, utan undantag, det beror på situationen.

Vid branta påfarter och påfarter där du har väjningsplikt får du överskirda 3000 varv/m om du anser att det är nödvändigt. Då måste du dock tänka på hur länge du kör med 3000+ varv/min, om du behöver varva motorn länge så är det bäst att växla 3-4-5 (5vxl) och 3-4-6 (6vxl) i stället för att hoppa över växlar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov