Start > Körkortsforum > Förbud mot parkering

Förbud mot parkering

mandy 2012-05-14 09:20 ! Citera #
.. Och så kör vi en fråga till då. Ska göra teoriprovet idag, därför frågar jag så mycket! ;p

På frågan om denna bil parkerat rätt svarade jag ”ja”, men svaret var tydligen ”nej”.
elevcentral.str.se/bilder/0/00156.jpg
Vägmärket närmst i bild anger ju att parkeringsförbudet slutar där, och sen finns det ett till längre bort som anger att parkeringsförbud börjar där. Så bilen står ju i rätt om man tänker så.. Är det en kuggfråga eftersom bilen blockerar in/utfart från fastigheten?
Gäst 2012-05-14 09:44 ! Citera #
Bilen som är parkerad blockerar uppfarten till huset, därför är svaret på frågan nej :-).

Lycka till idag!
Micke78 2012-05-14 13:08 ! Citera #
Som jag har lärt mig så BÖRJAR parkeringsförbudet att gälla vid den första stolpen med tilläggstavlan, och sen är det pakreringförbud hela vägen ut till korsningen. Pilen på tilläggstavlar visar att det gäller fr.o.m efter den skylten. Och det kan ha och göra med att man inte får hindra in&utfarter från husen.
Gäst 2012-05-14 15:12 ! Citera #
Jag tror att det är för att man inte får blockera infart/utfart och det är nog därför skylten står där. Jag tror nämligen att skylten faktiskt börjar där tillägstavlan finns.
Gäst 2012-05-14 19:06 ! Citera #
lolosan
Jag tror att det är för att man inte får blockera infart/utfart och det är nog därför skylten står där. Jag tror nämligen att skylten faktiskt börjar där tillägstavlan finns.


Tilläggstavlan med pilen säger ju att parkeringsförbudet gäller fram till den punkten. Inte efter.
Gäst 2012-05-14 19:26 ! Citera #
prs


Tilläggstavlan med pilen säger ju att parkeringsförbudet gäller fram till den punkten. Inte efter.


Ja, det har du faktiskt rätt i :) Skulle kanske ha kollat upp det, men nu vet jag ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest