Start > Körkortsforum > Riktig kluring för er som tror…

Riktig kluring för er som tror er veta!

Kalle 2009-05-28 00:01 ! Citera #
Tänk er denna sitution:

T-korsning med en huvudled som motsvarar ”taket” på T’t och en tvärgata som motsvara ”foten” på T’t.
Jag kommer från ”foten” och ska svänga vänster på huvudleden. Jag har väjningsplikt. Trafiken på huvudleden med körriktning åt vänster har två övergångställen bevakade av trafiksignaler - en strax före t-korsningen och en strax efter. De två trafiksignalerna är synkade, alltså visar de samma signal som varandra. Tänk att jag svänger vänster upp på huvudleden och hamnar mellan trafiksignalerna samtidigt som dessa visar rött, måste jag då stanna vid den sista trafiksignalen eller får jag fortsätta, förutsatt att ingen cykel eller fotgängare finns i närheten?

Olikt andra vänstersvänger saknar alltså denna en trafiksignal när man kommer från ”foten” vilket gör att jag inte kan ta för givet att korsa en trafiksignal som är röd för de fordon som befinner sig på huvudleden. Jag har ju inte grönt utan endast väjningsplikt.

Grymt uppskattat om någon vet! Har uppkörning imorgon i Sollentuna och den här korsningen finns som ett av två alternativ att ta sig ut från vägverkets område.
Jokerstyle 2009-05-28 00:23 ! Citera #
Haha, är det alltså ungefär såhär du menar?
img521.imageshack.us/img521/1871/fraga.jpg

Jag är ingen expert på området, men jag skulle chansa på att svaret dom flesta kommer ge dig är något i stil med ”Det är ditt fel, du får inte svänga in på vägen när det är rödljus eftersom du då blir stående och hindrar trafiken”.
Hur det nu ser ut i verkligheten har jag ingen aning om, jag antar att man inte ser trafikljusen från vägen man kommer?

Hur som helst, mitt tips till dig är att ringa/gå till trafikskolan och fråga dom. (Även om du inte har övningskört med dom, dom hjälper nog gärna till ändå)

Lycka till ;D
Kalle 2009-05-28 07:44 ! Citera #
Du har greppat saken helt rätt:)

Det ska dock tilläggas att vägen är fyrfilig vilket innebär att man inte nödvändigtvis hindrar den mötande trafiken om man stannar vid rödljuset.
Dessutom finns en trafikvarningsskylt uppsatt som man ser från ”foten” med en pil i körriktning vänster. Det kan absolut tolkas som ”stanna vid rödljuset”, men samtidigt brukar varningsskyltar vara uppsatta ett par hundra meter innan faran.
Jokerstyle 2009-05-29 00:13 ! Citera #
Lurigt detta, men nu är det imorgon: Hur gick uppkörningen? :D
Passade du på att fråga en körskola om korsningen? : )
Kalle 2009-06-01 20:46 ! Citera #
Jag kollade med en körskola och de sa att jag ska vänta vid väjningsplikten om det är rött. Är det grönt så är det ju bara att vänta tills läge ges.

Dock missade jag uppkörningen efter att ha missat en 30-skylt, lite surt men är jäkligt nöjd annars då jag inte hade några andra anmärkningar. Men jag antar att hon inte kunde släppa den eftersom det är en regelöverträdelse samtidigt som de alltid är lite hårdare mot privatister.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov