Tänk er denna sitution:
T-korsning med en huvudled som motsvarar ”taket” på T’t och en tvärgata som motsvara ”foten” på T’t.
Jag kommer från ”foten” och ska svänga vänster på huvudleden. Jag har väjningsplikt. Trafiken på huvudleden med körriktning åt vänster har två övergångställen bevakade av trafiksignaler - en strax före t-korsningen och en strax efter. De två trafiksignalerna är synkade, alltså visar de samma signal som varandra. Tänk att jag svänger vänster upp på huvudleden och hamnar mellan trafiksignalerna samtidigt som dessa visar rött, måste jag då stanna vid den sista trafiksignalen eller får jag fortsätta, förutsatt att ingen cykel eller fotgängare finns i närheten?
Olikt andra vänstersvänger saknar alltså denna en trafiksignal när man kommer från ”foten” vilket gör att jag inte kan ta för givet att korsa en trafiksignal som är röd för de fordon som befinner sig på huvudleden. Jag har ju inte grönt utan endast väjningsplikt.
Grymt uppskattat om någon vet! Har uppkörning imorgon i Sollentuna och den här korsningen finns som ett av två alternativ att ta sig ut från vägverkets område.