Start > Körkortsforum > Får/får inte dra släpvagn

Får/får inte dra släpvagn

mandy 2012-05-12 22:40 ! Citera #
Sitter och gör lite tester online nu, och blev förvirrad av en grej.. Jag har fått för mig att man med B-körkort får dra en släpvagn vars totalvikt är max 750 kr ELLER vars totalvikt inte överskrider bilens tjänstevikt, samtidigt som släpets totalvikt + bilens tjänstevikt inte överskrider 3,5 ton. Rätt? I alla fall så kom det upp två lika dana frågor under ett av dessa tester som löd ”Vilken körkortsbehörighet måste du minst ha för att få köra denna fordonskombination?”, med alternativen B-behörighet eller BE-behörighet.
Denna: elevcentral.str.se/bilder/9500/09555.jpg
behöver man bara B-körkort för att få dra, då släpvagnens totalvikt är mindre än bilens tjänstevikt och de två blir inte mer än 3,5 ton..
Men denna: elevcentral.str.se/bilder/9500/09557.jpg
behöver man tydligen BE-körkort för? Varför? Släpvagnens totalvikt är mindre än bilens tjänstevikt och de två bli inte mer än 3,5 ton, precis som på den innan. Hur kommer detta sig? Är det något jag missat?
Gäst 2012-05-12 22:50 ! Citera #
Det är den sammanlagda totalvikten som är intressant.
Micke78 2012-05-12 23:25 ! Citera #
Sådana frågor har jag ochså fått, Det står inte att man ska kolla bägges totalvikt, utan är max vikten 750kg så kan bilen dra den om släpets maxvikt + bilens tjänstevikt inte överstiger 3,5ton..Men ska man nu kolla bägges totalvikter?
inspektörn 2012-05-13 02:11 ! Citera #
Mandy!
Ekipage sammanlgda totalvkt är ju 3600 kg! Alltså ej B-kort
mandy 2012-05-13 09:05 ! Citera #
Ahaaaaaaaaa! Då har jag missuppfattat, men jag förstår nu :) tack!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 09:47
4
I går 19:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor