Start > Körkortsforum > Små rondeller

Små rondeller

hesten 2012-05-12 13:29 ! Citera #
Hej! Jag har en liten fråga ang. små rondeller. Jag har koll på hur man blinkar o kör i rondeller men där jag övningskör kör jag ibland in en liten rondell. Den är såppas liten att ska jag fortsätta rakt fram i rondellen behöver jag knappt röra ratten. Det är nästan mer som en korsning.
Vad jag sett så finns ej någon cirkulationsskylt men ska jag ändå använda blinkers när jag ska ut från rondellen/korsningen?:)
Myrtle 2012-05-12 21:17 ! Citera #
Tja, det är väl knappast någon fara med ATT använda blinkers. Men hur vet du att det är en cirkulation om det inte finns någon cirkulationsskylt?

Vid min pappas jobb finns också en mini-rondell, men där sitter en skylt så jag behandlar den som en vanlig rondell trots att man egentligen kan köra rätt igenom dem.
hesten 2012-05-12 21:44 ! Citera #
Ja det är just det jag inte vet om det är en rondell eller inte, men det är precis som en rondell fast en väldigt liten sådan, för om jag väljer att blinka ut från rondellen om jag ska rakt fram, så kan nog trafiken bakom mej tro att jag ska svänga höger istället
Gäst 2012-05-12 22:05 ! Citera #
Finns den tillgänglig i Streetview i Google Maps så länka gärna till den.
Myrtle 2012-05-12 23:40 ! Citera #
hesten
ja det är just det jag inte vet om det är en rondell eller inte, men det är precis som en rondell fast en väldigt liten sådan, för om jag väljer att blinka ut från rondellen om jag ska rakt fram, så kan nog trafiken bakom mej tro att jag ska svänga höger istället

Men blinka när möjligheten att köra höger inte finns längre, alltså när du har passerat den ”avfarten”, så gör man ju i en vanlig rondell när man ska rakt fram.
hesten 2012-05-13 00:38 ! Citera #
Jo precis, men grejen är just att den är så liten att blir en riktig snabb blinkning isf, det känns typ onödigt att blinka :P om jag bara visste adressen skulle jag länka den i google maps :)
inspektörn 2012-05-13 02:07 ! Citera #
Är platsen ifråga utmärkt med skylt för cirkulationsplats eller inte?
Finns ingen sådan skylt är det en vanlig korsning och då använder man sig av de regler som gäller för korsningar!
hesten 2012-05-13 10:00 ! Citera #
inspektörn
Är platsen ifråga utmärkt med skylt för cirkulationsplats eller inte?
Finns ingen sådan skylt är det en vanlig korsning och då använder man sig av de regler som gäller för korsningar!

Okej det gör det inte, det var det jag ville få bekräftat, tack! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor