Start > Körkortsforum > Olika frågor om körning

Olika frågor om körning

Myrtle 2012-05-12 11:42 ! Citera #
Har lite frågor på några saker som jag är lite osäker på när jag kör.

1. Det jag alltid har lärt mig, som står i körboken och som min första körlärare sa, var att när man ska göra ett filbyte så är det speglar-döda vinkeln-blinka-avvakta lite-byta fil. Nu har jag dock en annan körlärare och hon säger att jag måste kolla döda vinkeln IGEN precis innan jag byter. Eftersom jag lärt in på ett annat sätt så kommer det inte naturligt och det känns som att hela bytet blir stressigare och sämre genomfört numera. Har ni också fått lära er att kolla döda vinkeln flera gånger?

2. Man får ju inte stanna (eller parkera) närmare än 10 meter från ett övergångsställe eftersom det skymmer sikten. Men gäller det även när jag stannar för gående som ska gå över?

3. Om jag kommer och ska köra in på en huvudled och därmed har väjningsplikt, och det är ett obevakat övergångsställe precis innan, var ska man stanna då, på eller innan övergångsstället? Om jag stannar innan så ser jag ju inte lika bra när jag kan köra ut på huvudleden, men stannar jag på övergångsstället finns ju risken att jag blockerar för de gående om jag blir stående ett tag (om det är mycket trafik).

4. Om man kör på tex landsväg och ska köra om en cyklist, ska man blinka då när man går ut lite åt sidan för att köra förbi den?
Gäst 2012-05-12 15:38 ! Citera #
1. Jag skulle tro att det låter vettigt att man ska kolla igen, eftersom man avvaktar lite innan man kör ut. Men sen så är det ju fel av någon att köra om dig om du har slagit på blinkern. Själv har jag fått lära mig att man bara kollar en gång.

2. Jag tror inte att det gäller om man stannar för någon som går över. Det gäller nog bara om man typ stannar frö att släppa av någon eller liknande. Jag har då aldrig sett någon stanna tio meter framför ett övergångsställe för att släppa förbi någon och när jag har kört med min körlärare har han aldrig sagt att jag har gjort fel när jag har stannat precis framför ett övergångsställe.

3. När jag har kört med min körlärare har han sagt att man ska gå ner på ettans växel innan man kommer fram, för att vara säker på att ingen ska gå över. Vid ett sänt h är tillfälle kräver omständigheterna att man kör över övergångsstället, men är vägen fri ska man skynda sig ut så att man inte uppehåller gående.

4. Har själv kört om en cyklist på en väg när jag körde med min körlärare, och han sa att det inte var nödvändigt att använda blinker, men då var vi inte på en landsväg, så jag vet inte om samma sak gäller där.

Hoppas jag har varit till någon hjälp :)
Myrtle 2012-05-12 19:23 ! Citera #
Jaa, lite tror jag ;) kan ju alltid fråga min körlärare (förutom där jag redan vet vad hon säger), men det är ett litet tag till nästa lektion och jag vill ju gärna göra rätt när jag övar hemma fram till dess. Så tack!

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor