Har lite frågor på några saker som jag är lite osäker på när jag kör.
1. Det jag alltid har lärt mig, som står i körboken och som min första körlärare sa, var att när man ska göra ett filbyte så är det speglar-döda vinkeln-blinka-avvakta lite-byta fil. Nu har jag dock en annan körlärare och hon säger att jag måste kolla döda vinkeln IGEN precis innan jag byter. Eftersom jag lärt in på ett annat sätt så kommer det inte naturligt och det känns som att hela bytet blir stressigare och sämre genomfört numera. Har ni också fått lära er att kolla döda vinkeln flera gånger?
2. Man får ju inte stanna (eller parkera) närmare än 10 meter från ett övergångsställe eftersom det skymmer sikten. Men gäller det även när jag stannar för gående som ska gå över?
3. Om jag kommer och ska köra in på en huvudled och därmed har väjningsplikt, och det är ett obevakat övergångsställe precis innan, var ska man stanna då, på eller innan övergångsstället? Om jag stannar innan så ser jag ju inte lika bra när jag kan köra ut på huvudleden, men stannar jag på övergångsstället finns ju risken att jag blockerar för de gående om jag blir stående ett tag (om det är mycket trafik).
4. Om man kör på tex landsväg och ska köra om en cyklist, ska man blinka då när man går ut lite åt sidan för att köra förbi den?