Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll av bromsar

Säkerhetskontroll av bromsar

Majaa 2012-05-10 21:57 ! Citera #
Jag fick mitt körkort i måndags och ju mer jag tänker på det kommer jag på att jag misslyckades totalt med säkehetskontrollen. Inspektören satte sig i bilen och berättade all information och så. Sedan bad han mig att kolla bromsarna och säga till när jag var fördig och jag tänkte bara: VAH? hur kollar man det...:s men jag tänkte i alla fall att det måste vara bromsservon och handbromsen. Men det skulle kunna vara färdbromsen med. Men i alla fall jag pumpa upp trycket på bromspedalen och startade sedan bilen. Sedan skulle jag kolla handbromsen och jag fattade nog aldrig varför jag inte hitta dragläget då men i alla fall jag trodde jag hittade det och sa sedan att jag var klar. Tänkte: fan det här löst jag bra! Sedan sa han till mig att köra där ifrån och jag släppte då handbromsen eftersom att jag höll kvar dragläget och började gasa. Då gick det förstås väldigt trögt och jag fattade ingenting men tittade till handbromsen(för jag har en tendens till att glömma den) När jag tittade til den var den så klart nere. Så jag förskte en gång till. Gasade lite mer osv.. Men sen tänkte jag, skit, det måste vara något fel. Så jag kollade växel och insåg att opps, nu blev det inte så bra. Men i alla fall jag la i ettan och körde där ifrån. Sedan gick allting toppen och han hade översende med det och så jag fick körkortet i alla fall men fy vad pinsamt alltså. Men jag menar till alla er som kämpar öve tills ni vågar köra själva för då blir det inga problem. För kan man köra säkert, tryggt och följa reglerna spelar det ingen roll om man missar några grejer. Jag missade ju trots allt ganska mycket i början. Skäms fortfarande, men jag skrattar åt det med.

Och jag undrar fortfarande hur man gör den där säkerhetskontrollen på bromsarna. :o
Myrtle 2012-05-12 11:49 ! Citera #
Haha, kul historia ändå, tur att den slutade väl. Ska öva lite på säkerhetskontroll här hemma för att sedan visa på körskolan att jag kan det (så att de kan rätta till om jag gör fel), så förhoppningsvis kommer just säkerhetskontrollen vara det lättaste för mig på uppkörningen. Synd att inte det andra kan vara lika lätt att lära sig ;)
killer 2012-05-12 12:14 ! Citera #
Jag var också väldigt nervös inför säkerhetskontrollen. Ibland kan man få något jättelätt.. Ibland svårt.

Man får alltid göra en liten del av säkerhetskontrollen, invändig eller utvändig. Är man lugn så går det bra.

Förövrigt har jag teoriprov nu idag 13;45 .. Blir tårta om jag klarar det :D Uppkörningen är klar sedan 11 April

Senaste foruminläggen

Rubrik
23
I går 20:35
2
I går 19:31
15
I går 19:30

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo