Teori

Samir 2015-12-12 19:41 ! Citera #
Ska berätta allt ! Klara teorin på först för 4 veckor sen 64 p lättaste är att sätta sig ner läsa 20 sidor sen anteckna varje dag tills det sitter ! La inte alls mycket tid kr energi på uträkningar osv gäller att förstå vad Trafikverket tänker hur dom tänker ! Som på mitt prov allt handlar om dig du ska visa hänsyn du ska Du du du o barn kör alltid sagta osv simpelt bara tänka logiskt
Gäst 2016-01-26 11:31 ! Citera #
Superbra förklaring Jokerstyle skrev. Men jag är ganska säker på att man räknar med att en förare väger 75kg och inte 70kg. Inte för att det gör så stor skillnad men ändå!
M 2016-06-22 08:48 ! Citera #
Jokerstyle 2009-05-29
Tjänstevikt - När bilen är helt olastad och fullt utrustad (inklusive förare. Förare räknas väga 70 kg)
Maxlast - Den maximala vikt på lasten som går lastas i bilen.
Totalvikt - Tjänstevikt + Maxlast
Bruttovikt - Bilens last vid tillfället

Vikten på ”själva bilen” när du sitter i den kan man säga är Tjänstevikten. Du får lasta bilen med maximalt ett visst antal kilo, det antalet kilo är Maxlasten.
Säg att du har en bil som väger 1130 kg. Den kommer då att ha tjänstevikten 1200 kg (eftersom dom räknar med en förare på 70 kilo också) Är du med såhär långt?
Det var alltså tjänstevikten.

Vi säger att du inte får lasta bilen med mer än 400 kg, det innebär att 400 kg är din Maxlast.
TOTALTVIKTEN på bilen är nu 1600 kg (Tjänstevikt + Maxlast, 1200+400)

Det sista, bruttovikten, är den enklaste av alla: Säg att du skulle ställa bilen på en enorm våg - Den vikt som vågen skulle visa är din bruttovikt! Det vill säga vikten på din bil vid varje enskilt tillfälle. Om du t.ex. tar bilen i exemplena ovan, slänger in några badankor i den och har med dig en passagerare så skulle bruttovikten kanske kunna vara 1300 kg. Ifall du svänger förbi gymmet på hemvägen och snor med dig en femtiokilosvikt hem skulle bruttovikten bli 1350 kg.
Kom ihåg: Tjänstevikten, Maxlasten och Totalvikten ÄNDRAS INTE. Det är bara bruttovikten som gör.

Hoppas det vart tydligare
:D de här va gett bra förklaring! Förenklade allt! :D
mukhtar 2016-12-14 15:32 ! Citera #
Maxlast
jag 2016-12-22 20:58 ! Citera #
Jokerstyle 2009-05-29
Tjänstevikt - När bilen är helt olastad och fullt utrustad (inklusive förare. Förare räknas väga 70 kg)
Maxlast - Den maximala vikt på lasten som går lastas i bilen.
Totalvikt - Tjänstevikt + Maxlast
Bruttovikt - Bilens last vid tillfället

Vikten på ”själva bilen” när du sitter i den kan man säga är Tjänstevikten. Du får lasta bilen med maximalt ett visst antal kilo, det antalet kilo är Maxlasten.
Säg att du har en bil som väger 1130 kg. Den kommer då att ha tjänstevikten 1200 kg (eftersom dom räknar med en förare på 70 kilo också) Är du med såhär långt?
Det var alltså tjänstevikten.

Vi säger att du inte får lasta bilen med mer än 400 kg, det innebär att 400 kg är din Maxlast.
TOTALTVIKTEN på bilen är nu 1600 kg (Tjänstevikt + Maxlast, 1200+400)

Det sista, bruttovikten, är den enklaste av alla: Säg att du skulle ställa bilen på en enorm våg - Den vikt som vågen skulle visa är din bruttovikt! Det vill säga vikten på din bil vid varje enskilt tillfälle. Om du t.ex. tar bilen i exemplena ovan, slänger in några badankor i den och har med dig en passagerare så skulle bruttovikten kanske kunna vara 1300 kg. Ifall du svänger förbi gymmet på hemvägen och snor med dig en femtiokilosvikt hem skulle bruttovikten bli 1350 kg.
Kom ihåg: Tjänstevikten, Maxlasten och Totalvikten ÄNDRAS INTE. Det är bara bruttovikten som gör.

Hoppas det vart tydligare
Mycket bra förklarat! Tack! 8-) :D
Liza 2017-03-12 17:50 ! Citera #
Skitbra förklarat!
anonym 2017-05-16 20:31 ! Citera #
Gäst 2009-05-27
Hej!!!

Jag kuggade min teori för ungefär två veckor sedan men klarade min uppkörning igår, vilket naturligtvus känns väldigt bra.
Min fråga är nu hur man lättast kan lära sig allt som har med Maxlast, bruttovikt, tjänstevikt att göra??? Har väldiga problem med att förstå vad som är vad och känner att det skulle vara betydligt lättare om jag fick det förklarat för mig.

Andra förslag kring hur man kan plugga teori på bästa sätt är mer än välkommna då jag verkligen vill klara det och jag har ett nytt prov den 4/6... Mitt jobb hänger på att jag fixar ett körkort så snacka om press man sitter i =)

Mvh Indrah
Hur kunde du göra uppkörning om inte teoriprovet var färdigt undrar jag? :)
Gäst 2017-05-16 21:20 ! Citera #
anonym 2017-05-16
Hur kunde du göra uppkörning om inte teoriprovet var färdigt undrar jag? :)
Det räcker att du gjort teori, du kan ha misslyckats men du får ändå göra uppkörning.
George 2017-12-29 14:32 ! Citera #
Tjänstevikt är vikten som bilen har när bilen kommer ut från fabriken det inkluderar beränsel + verktyg + resarvdäck + Ölja + vatten+ spolarvätska + föraren vikt på 75 kg.
Pelle 2020-02-19 22:33 ! Citera #
Tycker att föraren ställer till det med bruttovikten, vad ska vi göra av honom/henne/hen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
9
I går 19:40
3
I går 17:43
2
2024-03-17 23:16
2
2024-03-17 19:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest