Start > Körkortsforum > Vad ska man tänka på först?

Vad ska man tänka på först?

mandy 2012-05-08 09:20 ! Citera #
Hej!
Jag undrar, om man ska köra ut från ett litet område, parkering eller nåt, vad/vem man ska titta efter först? Situationen ser ut som på denna fina bild jag ritat i paint :?

mandyrin.blogg.se/images/2012/bil_201720276.jpg

Alltså, tre parkerade bilar framför och ganska dålig sikt. Ska man titta så att de parkerade bilarna inte backar ut, ska man kolla så att ingen gående kommer på gågatan eller ska man kolla så att ingen bil kör förbi på vägen utanför? Känns ju lite som att man kollar de parkerade bilarna först, sen rullar fram och kollar resten, eller... ?

Och sen undrar jag även om högerregeln ALLTID gäller, så länge man inte kör på huvudled eller att det finns stopplinje/stoppskylt/väjningspliktsskylt? Även om man kör på en väg med lite högre hastigheter?

Tacksam för svar!
Myrtle 2012-05-12 11:56 ! Citera #
Tror du tänker rätt angående parkeringen.

Och det andra ja, men det är sällan det INTE finns andra väjningsregler än högerregeln på vägar med högre hastighet, har aldrig varit med om det i alla fall. Där jag bor är det typ i villaområden, på smågator i centrum och sånt, som det är högerregel, annars finns det alltid en väjningsskylt eller något annat.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov