Hej!
Det är så att jag har övningskört privat i 5 månader nu och även tagit 3 lektioner på trafikskola. Jag känner att jag behärskar i princip allt förutom det där med Eco-driving. Det är inte så att jag kör fel utan jag hoppar över växlar, accelerar snabbt, låter bilen sakta in själv om jag ser en kö eller nåt men det känns på något sätt som om det inte är tillräckligt för Eco-driving eller ? Vad är enklaste sättet och era bästa tips för att köra miljövänligt?
Det enklaste är att försöka att inte stanna upp så ofta, att hålla bilen i rörelse så mycket som möjligt. Givetvis går det inte när det är extremt mycket trafik, köer, många korsningar, etc. Men ta cirkulationsplatser/rondeller som exempel, du bör kunna åka igenom sådana utan att stanna under vanlig trafikrörelse. Man vinner mycket på att planera sin körning.
Att planera sin körning bör man ha med sig överallt, från stadskörning till motorväg.
Att hoppa över växlar, accelerera snabbt, motorbromsa, etc. är en bit på vägen. Att följa trafikrytmen obehindrat och planera sin körning är nästa steg du bör ta. Lycka till!
Tänk på att för varje fartminskning du kan förutse tex en hastighetsminskning så ska de ske genom att du släpper gasen, alltså INTE genom att du trampar på bromsen. ska du ner från 70 till 50 så släpp gasen i god tid så du verkligen har 50 när du passerar skylten.
och när du gör det så var tydlig med att du släppt gasen genom att helt nästan demostrativt ta bort foten från gasen o sätta ner den i golvet.
i backar så håller du kvar gasen i sitt lägen som du hade innan och accepterar den fartmiskning som blir (inom rimliga gränser, men en minskring på 15 km/h kan du ta).
lycka till
Tack så mycket för svaren
Undvik att hålla nere kopplingen så mycket som möjligt vilket min körlärare ofta tar upp
Tänk även på att man inte ska ligga på ettans växel mer än två billängder