Körkortonline > Körkortsforum > Starta i brant backe

Starta i brant backe

Björn He 2025-02-12 18:20 ! Citera #
Gäst 2025-02-12
När man ska börja köra i uppförslutning så ska man trampa bromspedalen nere, det räcker för att hålla bilen stilla; samtidigt som man släpper upp kopplingen till dragläget så ska man snabbt släppa bromspedalen (med högra foten) och trampa lagom mycket på gaspedalen, för att komma i rörelse.

Precis, man trycker den lagom mycket så att man står kvar på samma ställe om man behöver göra det. Som i den här situationen där man behöver väja. Skulle du säga att det är ok att lägga i handbromsen för en nybörjare här?

https://www.google.com/maps/@57.7666959,11.9491745,3a,75y,131.85h,81.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1sSJ_nUFaNsFEW0ExOTCpghA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D8.264919775852093%26panoid%3DSJ_nUFaNsFEW0ExOTCpghA%26yaw%3D131.84756443073798!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDIwOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Man ska naturligtvis INTE lägga i handbromsen då man stannar vid väjningsplikt och att dra åt handbromsen vid väjningsplikt är rätt onödigt; det räcker som sagt att bara hålla bromspedalen nere för att stå stilla. Man måste vara såpass beredd att köra att man kan starta så fort som möjligt så fort det är rätt läge att köra vidare/så fort man får grönt ljus, då kan man inte ha handbromsen ilagd medan man stannar vid väjningsplikt alternativt en stoppsignal.
Gäst 2025-02-12 20:02 ! Citera #
Nej jag förstår att man inte behöver ha i handbromsen vid väjningsplikt Jag kanske var otydlig ser jag nu. Jag menar att man använder sig av handbromsen om man har svårt att stå still med bara dragläget och gasen nedtryckt när man står i den uppförsbacken, så att bilen inte rullar nedåt bakåt för backen. Det var så jag menade.
Gäst 2025-02-13 23:39 ! Citera #
Gäst 2025-02-12
Nej jag förstår att man inte behöver ha i handbromsen vid väjningsplikt Jag kanske var otydlig ser jag nu. Jag menar att man använder sig av handbromsen om man har svårt att stå still med bara dragläget och gasen nedtryckt när man står i den uppförsbacken, så att bilen inte rullar nedåt bakåt för backen. Det var så jag menade.
Det är alltid okej att använda handbromsen.

Oavsett om det lutar eller inte.
Björn He 2025-02-14 00:41 ! Citera #
Gäst 2025-02-13
Det är alltid okej att använda handbromsen.

Oavsett om det lutar eller inte.
Det är dock INTE bra att lägga i handbromsen medan man väntar vid rött ljus, och att ha handbromsen i vid rött ljus är onödigt! Det räcker att bara trampa bromspedalen nere för att hålla bilen stillastående.
När man väntar på grönt ljus så måste man vara såpass beredd att köra att man kan börja köra så fort som möjligt så fort det röda ljuset växlar om till grönt, därför skall man bara trampa bromspedalen nere för att hålla bilen stillastående när man har rött ljus; då kan man enkelt starta snabbt när det börjar bli grönt.
Gäst I går 23:28 ! Citera #
Björn He 2025-02-14
Det är dock INTE bra att lägga i handbromsen medan man väntar vid rött ljus, och att ha handbromsen i vid rött ljus är onödigt! Det räcker att bara trampa bromspedalen nere för att hålla bilen stillastående.
När man väntar på grönt ljus så måste man vara såpass beredd att köra att man kan börja köra så fort som möjligt så fort det röda ljuset växlar om till grönt, därför skall man bara trampa bromspedalen nere för att hålla bilen stillastående när man har rött ljus; då kan man enkelt starta snabbt när det börjar bli grönt.
Varför är det inte bra och helt onödigt med handbroms vid rödljus?

Talar du för dig själv?

Att släppa ner spaken tar väl en sekund på sin höjd, eller en bil med elektronisk handbroms som släpper av sig själv när man kör iväg.

Handbroms är till och med rekommenderat när man startar i uppförsbacke!
Gäst I dag 14:18 ! Citera #
Hej,
hoppas jag kan hänga på här med en annan, fast lite sammanhängande fråga - examinatorn menade på att man skall stå med växel i (så klart kopplingen nertryckt) medan man väntar på grönt, för att kunna köra iväg så fort som möjligt. Vad tros om detta?
Jag tror att så jäkla stressigt är det väl inte? Och vad skall stakars eleven göra när man får ont i det benet som håller kopplingen, och det får man ganska snabbt om man är otränad?

Angående parkeringsbromsen, så använder jag enkel princip - använd bara om billen vill rulla. Annars underlättar parkeringsbromsen mycket i början, innan man lär sig sköta koppling-broms-pedal.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
10
I dag 14:28
16
I dag 14:18

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo