Start > Körkortsforum > Varför ska man hålla sig till …

Varför ska man hålla sig till höger?

flaskhals 2012-05-03 14:42 ! Citera #
Jo, alltid undrat detta, varför det står i böcker med mera att man ska hålla sig till höger. Finns det någon sida där man kan läsa mer om när man inte bör hålla sig på vänsterfil och så vidare? Eller är det bara jag som uppfattat allt helt fel nu?
Gäst 2012-05-03 16:18 ! Citera #
Trafikförordning (1998:1276) kap 3 §7:

Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P7
flaskhals 2012-05-03 22:37 ! Citera #
Tack för svar, men som jag fattat det då ska det inte vara några problem att hålla sig till vänster så länge det finns körfältsvisare där som pekar åt det håll du ska? Detta oavsett om farten är över eller under 70km/h?

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Malle 2012-09-08 18:54 ! Citera #
Har fått för mig att det ska vara säkrare att köra om på vänster sida för att man har bättre synfält där när man blir omkörd och att man därför ska ligga i högra filen för att de bakomvarande ska kunna köra förbi.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov