Hej, för någon vecka sedan övningskörde jag och kom till tvåfilig rondell. Jag valde vänstra filen och skulle fortsätta rakt fram, det gjorde lika så en bil till höger om mig. Eftersom det är en aningen tjock linje anser jag det fel gjort, vad stämmer?
Gå till google maps och skriv in N 57° 44.042’, E 12° 6.358’. Där har du placeringen jag höll till på, körandes mot rondellen.
Det är ju bara det vänstra körfältet som går framåt, medan det högra svänger ut åt höger. Så då känns det ju lämpligt att ligga i det vänstra om man ska framåt. Med tanke på hur smalt det är, så antar jag att du menar att bilen som låg i högerfältet bytte körfält inne i eller på väg in i cirkulationen - ni hade väl inte fått plats bredvid varandra. Men med tanke på att linjen är streckad och inte heldragen, så borde det ju vara tillåtet att byta till det vänstra för att fortsätta framåt.
Den där cirkulationen ser jätteskum ut! Normalt så ska man iaf ligga i högra filen om man ska rakt fram, men den här ser ju onekligen lite speciell ut!