Start > Körkortsforum > Första lektionen

Första lektionen

Gäst 2012-05-01 11:16 ! Citera #
Tjena! Jag undrar, ni som körde er första lektion hos en trafikskola, vad för slags lektion tog ni och vad fick ni göra? Jag har övningskört med min handledare (pappa) ett antal gånger nu i trafik, och jag känner mig mogen att ta en lektion.

/ Gäst
msr 2012-05-01 23:25 ! Citera #
Gäst
Tjena! Jag undrar, ni som körde er första lektion hos en trafikskola, vad för slags lektion tog ni och vad fick ni göra? Jag har övningskört med min handledare (pappa) ett antal gånger nu i trafik, och jag känner mig mogen att ta en lektion.

/ Gäst

Dem flesta får nog bara åka runt och visa vad man kan första lektionen. Så var det för mig iaf, åkte runt lite i stan och på större vägar så att han läraren kunde se vad jag sög på.
Gäst 2012-05-02 16:44 ! Citera #
Dem flesta får nog bara åka runt och visa vad man kan första lektionen. Så var det för mig iaf, åkte runt lite i stan och på större vägar så att han läraren kunde se vad jag sög på.

Okej, gick det bra då eller? (=
hesten 2012-05-12 13:39 ! Citera #
Det var samma för mej, vi åkte runt lite i stan och kollade av hur mycket jag hade kört och så, fick backa runt gatuhörn mins jag också, samt att jag använde kopplingen för mycket. Så det är ett tips att träna på att använda kopplingen helt rätt, DVS tänka på ecodriving och växla rätt innan korsning eller sväng m.m.:)
Gäst 2012-05-13 14:02 ! Citera #
Jag fick inte börja med att köra runt på stan, utan vi gick igenom saker först, som att parkera, backa, reglage i bilen, eco-driving osv. Jag skulle säga att det faktiskt inte var så farligt. Går det inte så bra gör det ingenting för det är ju meningen att du ska lära dig :)
Jossan-88 2012-10-23 21:59 ! Citera #
Min första lektion innehöll lite säkerhetskontroll, samt hur man ställer in nackskydd, speglar, ratt o.s.v :) När vi väll började köra så åkte vi till en stor tom parkering där jag fick visa hur man krypkör och köra diagonalt över parkeringsplatsen så hon kunde se min manövrering :) eco-driving skulle jag inte fokusera på då, men nu när jag har vart ute på vägarna och kört och visat att jag hanterar växling, bromsning så ska vi börja med eco-driving inom kort. Backning har jag dock inte fått testa på ännu, men det kommer det också :D
Gäst 2013-01-10 16:16 ! Citera #
På min första lektion körde vi bara runt i ett lugnt område så körläraren fick se att jag kunde kontrollera pedalerna, växla m.m!
Gäst 2013-01-18 09:32 ! Citera #
På min första lektion fick jag börja med att backa ut från en parkeringplats o köra omkring lite för att lära känna bilen.
Hampus911 2013-02-27 11:50 ! Citera #
Jag fick åka ut till en större parkering och krypköra.. detta tog ungefär 30 min. Han tyckte det gick bra så jag fick köra tillbaka till körskolan som ligger centralt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov