Se följande situation: i46.tinypic.com/1g0lfs.png
Vad skulle du ha svarat? Jag svarade det som är markerat med rött och det ”rätta” svaret skulle vara det grönmarkerade.
Min motivering är att man enbart inte kan lita sig på järnvägsbommarna då de kan vara ur funktion. Dessutom är sikten, utifrån bilden, rätt skymd. Av dessa skäl samt av väglagets skick tycker jag att man bör anpassa hastigheten efter både väglaget och sikten.
Vad tycker ni?
Självklarheter! varför är du osäker?
Självklarheter! varför är du osäker?
För att jag fick ”fel” på frågan; jag skulle ha kryssat i den första punkten. Men svaret borde väl egentligen ha varit det sista alternativet som är markerat med rött?
Tycker ditt resonemang låter rimligt. Jag hade svarat som du.
Tycker det sista också låter vettigt, men med tanke på att det finns bommar och varningsljus så kanske de anser att man borde försumma sikten?
Bara för att det finns bommar och ljussignaler så ska man inte förlita sig på att dom fungerar, Jag tror att dom är ute efter att man ska hålla en låg fart med tanke på att det ser ut att vara halt väglag och du ska då hinna bromsa i tid om det skulle komma ett tåg om nu inte bommar och ljussignaler funkar. Men jag hade nog svarat som dig ändå