Start > Körkortsforum > EU Moppe med släp?

EU Moppe med släp?

BigM 2009-05-26 20:30 ! Citera #
Är det någon här som har koll på om det är lagligt att utrusta en EU moppe med släp?
Släpet är inte för persontransport utan för matvaror och dylikt.
Kan inte hitta något om det och varken polisen eller körskolan visste vad som gällde...?
ABECE 2009-06-10 15:42 ! Citera #
15 a § Vid färd på väg får det till en tvåhjulig motorcykel eller en tvåhjulig moped klass I inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Vid färd på väg får det till en tre- eller fyrhjulig motorcykel eller en tre- eller fyrhjulig moped inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger motorcykelns respektive mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (2002:943).
Gäst 2009-09-25 21:41 ! Citera #
Det lät allvarligt. När jag jobbade med att dela ut reklam sa företaget att det var OK att koppla på tidningsvagnen (en liten kärra) bakom mopeden. Nu när jag läser det här blir jag riktigt orolig..Tyvärr har jag inte möjlighet att mäta, då jag slutat jobba där. Men varför sa företaget OK egentligen?
Gubben Noak 2011-06-16 11:16 ! Citera #
Företaget svarade OK, därför det är DU som får betala eventuella böter!!!!
spex 2012-06-20 13:34 ! Citera #
Med amdra ord fårbmanmkoppla på släpvagn bara man har koll på dimensioner och vikt.
Gäst 2016-05-14 21:00 ! Citera #
Gäst 2009-09-25
Det lät allvarligt. När jag jobbade med att dela ut reklam sa företaget att det var OK att koppla på tidningsvagnen (en liten kärra) bakom mopeden. Nu när jag läser det här blir jag riktigt orolig..Tyvärr har jag inte möjlighet att mäta, då jag slutat jobba där. Men varför sa företaget OK egentligen?
Var är problemet? där står klart och tydligt i lagen att ifall kärran följer de angivna dimensionerna och vikten får man koppla???
Frågan 2016-08-21 12:26 ! Citera #
Måste inte registreringsbeviset för mopeden också ange att kopplingsanordning finns?
Matts 2016-08-22 14:02 ! Citera #
15 a § Vid färd på väg får det till en tvåhjulig motorcykel eller en tvåhjulig moped klass I inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Vid färd på väg får det till en tre- eller fyrhjulig motorcykel eller en tre- eller fyrhjulig moped inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger motorcykelns respektive mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (2002:943).
HasseS 2016-12-07 14:07 ! Citera #
Så här skriver Transportstyrelsen

Kopplar man ett släp efter en cykel eller moped klass 2 kommer ”släpet” att definieras som cykelkärra.

Definitionen på cykelkärra enligt Lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559)

Cykelkärra: Ett fordon som är avsett att dras av en moped
klass II eller en cykel och inte är en sidvagn. En
tillkopplad cykelkärra anses inte som ett särskilt
fordon.

Därmed är det tillåtet att koppla en ”cykelkärra” till moped klass 2 eller en cykel under förutsättning att följande villkor är uppfyllda.
Fordon som dras av ett annat fordon ska vara kopplade på ett från trafiksäkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor