Start > Körkortsforum > Omg kugg nr2

Omg kugg nr2

nanny 2012-04-26 10:23 ! Citera #
inspektörn
det är precis som gäst skriver. Det går inte att överklaga ett körprov!
Att en inspektör skulle fått en varning för att han gjort en bedömning är absurt att tänka. Skulle det vara på det sättet som beskrivs med överklagan och varning, skulle ingen inspektör våga fatta ett enda beslut, så det hela faller på sin egna orimlighet.
Tråden börjar dessutom med ett intressant påstående, nämligen att en viss inspektör skulle vara känd för att vara hård.
Vad har man för belägg för det? Ryktesspridning? Har någon sett statistik på den aktuella inspektören? Hur många prov har man sett han genomföra osv. osv.
Att sedan jämföra två körprov med varandra är rätt ointressant eftersom två körprov aldrig kan vara lika.
Vad man lätt glömmer är att körprovet skall vara ett stickprov och då blir det annorlunda varje gång.
Jag har ju inte själv varit med på provet som nanny gjorde, men får man kritik för att man tittar överdrivet i döda vinkeln mm, så har man inte förstått det där med bilkörning och skall således inte ha körkort!
Livet är tufft och det är bara att inse att man har mycket att lära sig innan man är mogen för körkort!


Fast nu är det ju faktiskt såhär käre inspektörn att du kan ju faktiskt inte sitta och vara den enda som har den åsikten som är ”RÄTT” och alla andra har fel jämt? Du kan ju faktiskt inte annat än säga att vissa utav inspektörerna hos VV är hårdare än andra och slår ner på minsta grej. Första inspektörn jag hade var också bestämt men han gjorde nedslag på en sak och sa att han inte hade något annat att anmärka på. Jag fick godkänt på alla moment i uppkörningspappret förutom 1 sak. Då är det sen lite konstigt tycker jag att den andra inspektören varken tittade på lappen jag gav han från förra uppkörningen och att han dessutom slog ner på allt det som den förre inspektörn godkänt mig på. och jag VET att jag körde minst lika bra om inte bättre denna uppkörning då jag inte alls var lika nervös som sist. Det är inte för att jag inte kan se mina egna fel och brister, och det är absolut inte för att jag är för omogen. Helt tvärtom, jag anser att jag om nån är redo att få mitt körkort och jag vet att jag kan köra bil och därför är jag mest irriterad över att jag fick FEL inspektör denna gång och detta är ett FAKTUM. inte nåt rykte eller nåt man bara säger. Jag kan förstå att du som inspektör är trött på att höra skit om dina kollegor men ibland måste man ju tänka utanför lådan och faktiskt ta och inse att det arbetar svin även om inom det ”älskade” vägverket. Så ursäkta mig om jag blir förbannad men jag undrar vem det är som ska komma ner på jorden egentligen!
nanny 2012-04-26 10:25 ! Citera #
Jacob93
Man kan överklaga beslutet till Trafikverket tror jag. Kände en kille som kuggade för att han hade kört ”för långsamt”. Han överklagade och blev till slut godkänd. Snubben som kuggade honom fick en rejäl varning. Som sagt, överklaga, eller hade du redan gjort det?



Tyvärr har jag redan kollat upp den saken och det är så som så många andra säger. Det går inte att överklaga en inspektörs beslut om det inte finns något som kan bevisa att inspektörn har felbedömt. Man kan få rätt om man t.ex svängt in på en gata som var enkelriktad men skylten var skymd av ett träd osv. Sånna saker typ! Sen gäller det att om man överklagar ändå att inspektören ändrar beslutet självmant för att slippa ögon på sig och det är inte ofta för dom skiter oftast i vad folk tycker.
inspektörn 2012-04-26 22:34 ! Citera #
Nanny!
Ett: Man kan inte överklaga ett beslut! Visst man kan ju göra det, men det har ingen effekt eftersom lagen säger att det inte går att överklaga.
Två: Oavsett om du bevisar att inspektören har gjort fel, så gäller fortfarande punkt Ett!
Tre: Din åsikt om din körning kontra en trafikinspektörs är som att jämföra en analfabet med en nobelpristagare i litteratur. Jag vill inte vara elak, men jag tror inte ens du har läst kursplanen och det är där det står vad du skall kunna. Dessutom att kunna bedöma en körning kräver lång erfarenhet av bilkörning och lång utbildning i lagar och paragrafer.
Fyra: Man kan fortfarande inte jämföra två körningar! Alla körningar är unika!
Fem: Om man på ett förarprovskontor upptäcker att någon inspektör sticker ut i godkännande nivån, uppåt eller nedåt, sätter man in kontroller och utbildning för att likrikta. Standardförfarande som görs ifall godkännandefrekvensen skulle diffa mer än +- 10%.
Sex: Det finns ca 250 personer i världen som vet hur man bedömer ett svenskt körprov, alla jobbar eller har nyligen jobbat som inspektörer. Alla andra kan ha en viss insikt, men dom kan det inte! Trafiklärare i all ära, men alla trafiklärare som har blivit inspektörer står som fågelholkar i början på utbildningen innan dom börjar få grepp om vad det handlar om.
Sju: Mina inlägg är inte till för att vara elak eller visa hur jävla bra jag är, utan för att tala om hur verkligheten är och ta bort gamla envisa rykten och fördomar. Om man tar åt sig av det jag skriver så lovar jag att chansen att klara ett körprov ökar dramatiskt. I ditt fall skulle jag ge dig rådet att inte fokusera på saker som faktiskt inte har med provet att göra. Ta åt dig kritiken, ändra ditt sätt att köra och fokusera på uppgiften iställe för att projicera ditt misslyckande på någon annan än dig själv.
Åtta: Att man gör olika ”fel” vid uppkörningarna är ett typexempel på att man inte har den rutin som krävs. Man kan tex backa galant runt ett hörn ena dagen och misslyckas kapitalt med det andra dagen.
Nio: Nä nu räcker det för den här gången..
nanny 2012-04-26 22:56 ! Citera #
inspektörn
nanny!
Ett: Man kan inte överklaga ett beslut! Visst man kan ju göra det, men det har ingen effekt eftersom lagen säger att det inte går att överklaga.
Två: Oavsett om du bevisar att inspektören har gjort fel, så gäller fortfarande punkt Ett!
Tre: Din åsikt om din körning kontra en trafikinspektörs är som att jämföra en analfabet med en nobelpristagare i litteratur. Jag vill inte vara elak, men jag tror inte ens du har läst kursplanen och det är där det står vad du skall kunna. Dessutom att kunna bedöma en körning kräver lång erfarenhet av bilkörning och lång utbildning i lagar och paragrafer.
Fyra: Man kan fortfarande inte jämföra två körningar! Alla körningar är unika!
Fem: Om man på ett förarprovskontor upptäcker att någon inspektör sticker ut i godkännande nivån, uppåt eller nedåt, sätter man in kontroller och utbildning för att likrikta. Standardförfarande som görs ifall godkännandefrekvensen skulle diffa mer än +- 10%.
Sex: Det finns ca 250 personer i världen som vet hur man bedömer ett svenskt körprov, alla jobbar eller har nyligen jobbat som inspektörer. Alla andra kan ha en viss insikt, men dom kan det inte! Trafiklärare i all ära, men alla trafiklärare som har blivit inspektörer står som fågelholkar i början på utbildningen innan dom börjar få grepp om vad det handlar om.
Sju: Mina inlägg är inte till för att vara elak eller visa hur jävla bra jag är, utan för att tala om hur verkligheten är och ta bort gamla envisa rykten och fördomar. Om man tar åt sig av det jag skriver så lovar jag att chansen att klara ett körprov ökar dramatiskt. I ditt fall skulle jag ge dig rådet att inte fokusera på saker som faktiskt inte har med provet att göra. Ta åt dig kritiken, ändra ditt sätt att köra och fokusera på uppgiften iställe för att projicera ditt misslyckande på någon annan än dig själv.
Åtta: Att man gör olika ”fel” vid uppkörningarna är ett typexempel på att man inte har den rutin som krävs. Man kan tex backa galant runt ett hörn ena dagen och misslyckas kapitalt med det andra dagen.
Nio: Nä nu räcker det för den här gången..



Vetu när jag läser ditt svar kan jag inte låta bli att dra lite på munnen. :lol: På ett bra sätt alltså.. Jag fattar väl eller hoppas iallafall att dom flesta inspektörer inte alls tycker det är roligt att kugga. Måste ju va jättejobbigt o se alla besvikna miner och ledsna personer. Men jag fattar att du inte vill va taskig och JAG TAR ÅT MIG av kritiken jag fått på uppkörningarna men jag blev bara så förbannat paff att nu va helt plötsligt ALLT skit så de är klart man blir förbannad! både på sig själv, sin trafiklärare och inspektörn som skulle va så himla utan nåd också haha..Men har ändå i min envishet lyckats få tag i en ny uppkörningstid inom en vecka i en större stad. Får väll se hur de går, teorin går ur 3 dar efter de så då äre ju kört om ja kuggar. Då gör ja om teorin, tar några lektioner till o försöker väl igen. Nån gång ska väll ja ta den där jädra lappen och sen äre bra med det!
inspektörn 2012-04-26 23:21 ! Citera #
Nanny!
Det där är rätta takter!
Jag önskar dig lycka till!
Är lite nyfiken på var du skall köra upp*L*
Glöm det där med att teorin kanske går ut. Det kommer inte inträffa för du vet ju vad du skall göra och har förmågan att göra det, så ha kul!
nanny 2012-04-27 10:05 ! Citera #
inspektörn
nanny!
Det där är rätta takter!
Jag önskar dig lycka till!
Är lite nyfiken på var du skall köra upp*L*
Glöm det där med att teorin kanske går ut. Det kommer inte inträffa för du vet ju vad du skall göra och har förmågan att göra det, så ha kul!



Jag kör upp i Örebro! får se hur de går cyklisterna är ju galna där så där gäller de att jag har koll :o. Tack får hoppas de går bra! :)
Burn 2012-06-14 06:58 ! Citera #
Inspektörn

Gå och lägg dig! Döda vinkeln kan man inte kolla för mycket av. Hellre en gång för mycket än en gång för lite (samma sak med blinkers). :?
Gäst 2012-06-14 07:08 ! Citera #
Alltså...
Hur kommer det sig att det är stor skillnad på antalet som kuggas i olika städer?
Kan man köra bil så kan man eller hur? Tror det spelar STOR roll vilken inspektör man får. Alla följer knappast kursplanen helt.
Fragile 2012-06-14 21:07 ! Citera #
Håller med dig till 100%. Känner några tjejer som själva säger att de inte fattar hur de fick körkortet, och att de gjorde massa mindre fel som inspektören sket i... Sen har vi de som har oturen och kör med en inspektör som redan har godkänt för många och är rädd för att godkänna ännu en till... ja då vet du hur det går till då kommer inspektören göra allt han kan för att kugga av rädslan för att ha godkänt för många... eller tvärtom godkänt för få och då bortser han mindre fel hos den personen som kör vid just de tillfället..
inspektörn 2012-06-15 09:55 ! Citera #
Burn:
Att överdriva saker och ting är inte bra! Om du kollar ”döda vinkeln” vid fel tillfällen kan du missa andra saker som är viktiga och ställa till det för dig rejält. Dessutom visar det på ett orutinerat beteende om man sitter och vrider på huvudet i tid och otid och inte vet NÄR man skall göra det eller varför!
Att överdriva användandet av körriktningsvisare kan leda till kuggning om det visar sig att man ger missvisande tecken.
Även här visar det på orutin om man inte vet NÄR man skall göra de olika sakerna!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo