Start > Körkortsforum > Omg kugg nr2

Omg kugg nr2

nanny 2012-04-24 15:18 ! Citera #
Okej! jag är inte den som är den, och brukar kunna ta kritik om den ges på GODA grunder men nu är jag tamejfan förbannad. Hade min andra uppkörning idag och jag blev som ni förstår alltså kuggad. VARFÖR? Jo det ska jag tala om. JAG VET INTE! Sist jag kuggade var det på en spärrlinje och detta var det enda nedslaget jag fick. Inspektören den gången sa att allt annat satt som en smäck och att han inte hade något annat alls att slå ner på. Han sa att jag endast skulle träna på spärrlinjer och trafikregler gällande dom så jag klarade uppkörningen nästa gång (idag).

Idag hade jag en annan inspektör som vi kan säga är väldigt känd för att vara hård. Själv fick jag ett väldigt bra intryck utav honom och han var väldigt trevlig och pratglad. Jag tog fram lappen från förra gången och gav honom den för att han skulle kunna kolla igenom den. Vilket han inte gjorde utan han sa att det inte behövdes. Nähä tänkte jag! sen fråga han vad ja kugga sist på då sa jag spärrlinje o då nicka han bara. Självklart tog jag för givet att det var de som vi skulle koncentrera oss på under denna uppkörning då. Men nej. Men vi åkte iväg och allt kändes jättebra. Jag var inte alls lika nervös som sist gången och jag kände mig stadig och säker. Han pratade på ganska bra och det kändes lugnande. Vi körde runt på lite landsväg, stadstrafik, liten krokig väg, back runt hörn och mycket där det var högerreglar osv. Efter ungefär 20 min sa han att jag kunde börja åka tbx mot VV. YES nu äre klart tänkte jag.. Kommer fram till VV och parkerar och gubben säger ”du är inte godkänd idag” .. jag trodde inte mina öron VADFAN VARE FÖR FEL NU DÅ? Joo, han slog ner på ALLT jag gjort. planering,riskbedömande,utfart landsväg,korsning, nästan allt. och gav helt konstiga förklaringar på varför han slog ner på det. Korsning ut på landsväg t.ex där det är väjningsplikt, det var helt tomt där och bra sikt vilket betyder att jag kan åka. Men han sa ”du måste tänka på att det kan komma en bil som kör om och kommer på din sida du ska köra ut på” ”men det var ju tomt?” sa jag. ”ja men det kunde ha hänt” säger han o flinar?!?!?!?.. aa sen tyckte han att jag la för mycket fokus på döda vinklar och oskyddade trafikanter och grejer.

Lite konstigt att han hade så himla mycket att påpeka medans den förra inspektörn tyckte att allt var bra förutom det som jag kugga på. Nu går teorin ut om 5 dagar och jag hinner inte få någon ny uppkörning till dess..Känner mig väldigt nedslagen just nu och får fan magsår av o ens tänka på en ny uppkörning. Dessutom satt han och flina när jag böla för JA jag blev jävligt ledsen idag och lyckade inte hålla masken.... Min körlärare blev förbannad och sa till han ”det är inte första gången det här händer när du hoppar in” och då gick han bara utan o säga nånting mer.. Har lagt ut tusentals kronor (som så många andra jag vet) på mitt körkort och fått slitit arslet av mig genom att både jobba och plugga för o göra allt på körskolan för inte haft nån att köra med hemma. Så blir det BARA motgångar.. där ja kör upp finns inga tider förens i augusti?!?! så ja funderar på att köra upp i en större stad men då blir ja osäker på om det kommer gå vägen och med en annan bil än körskolans och allt.. åååh ja blir galen snälla ge mig råd och peppning, vad ska jag göra? :|
Jacob93 2012-04-24 21:22 ! Citera #
Man kan överklaga beslutet till Trafikverket tror jag. Kände en kille som kuggade för att han hade kört ”för långsamt”. Han överklagade och blev till slut godkänd. Snubben som kuggade honom fick en rejäl varning. Som sagt, överklaga, eller hade du redan gjort det?
Gäst 2012-04-24 21:37 ! Citera #
Jacob93
Man kan överklaga beslutet till Trafikverket tror jag. Kände en kille som kuggade för att han hade kört ”för långsamt”. Han överklagade och blev till slut godkänd. Snubben som kuggade honom fick en rejäl varning. Som sagt, överklaga, eller hade du redan gjort det?

Det låter som typisk hörsägen.

Så vitt jag förstått så kan inte en trafikinspektörs beslut om körprov överklagas.
gäst 2012-04-24 21:42 ! Citera #
Alltså.. Man kan INTE överklaga ett beslut när det gäller uppkörning. Det är i princip det enda beslut du ALDRIG någonsin kan överklaga. Det står till och med i lagen.

Det du kan göra är att träna, träna och åter träna! Sen boka ny tid till uppkörning och teori.
Jacob93 2012-04-24 21:48 ! Citera #
prs

Det låter som typisk hörsägen.

Så vitt jag förstått så kan inte en trafikinspektörs beslut om körprov överklagas.

Sålänge man har belägg går det att överklaga. I killens fall var det ganska enkelt att inse att inspektören hade gjort fel. Killen hade valt att köra 60 km/h i en kurva som hade en massa vatten istället för 70 km/h, vilket för de flesta skulle verka helt acceptabelt, men tydligen inte för inspektören som fick en varning.

Självklart kan jag inte bekräfta att killens historia är sann, men vi är nära vänner och det finns ingen anledning att han skulle ljuga.
gäst 2012-04-24 22:19 ! Citera #
Det är som sagt omöjligt att överklaga. Körkortslagen kapitel 8, §2:
Följande beslut får inte överklagas:

1. beslut i ärende om utfärdande av traktorkort eller förarbevis,
2. beslut i ärende om utfärdande av körkort i annat fall än som avses i 1 § första stycket 2,
3. beslut i ärende om förnyelse av körkort eller förarbevis,
4. uppmaning enligt 3 kap. 13 § första stycket 5,
5. beslut enligt 5 kap. 7 § om omhändertagande av körkortstillstånd, körkort, traktorkort eller förarbevis, och
6. beslut i fråga om godkännande vid förarprov. Lag (2009:1352).
inspektörn 2012-04-24 22:45 ! Citera #
Det är precis som gäst skriver. Det går inte att överklaga ett körprov!
Att en inspektör skulle fått en varning för att han gjort en bedömning är absurt att tänka. Skulle det vara på det sättet som beskrivs med överklagan och varning, skulle ingen inspektör våga fatta ett enda beslut, så det hela faller på sin egna orimlighet.
Tråden börjar dessutom med ett intressant påstående, nämligen att en viss inspektör skulle vara känd för att vara hård.
Vad har man för belägg för det? Ryktesspridning? Har någon sett statistik på den aktuella inspektören? Hur många prov har man sett han genomföra osv. osv.
Att sedan jämföra två körprov med varandra är rätt ointressant eftersom två körprov aldrig kan vara lika.
Vad man lätt glömmer är att körprovet skall vara ett stickprov och då blir det annorlunda varje gång.
Jag har ju inte själv varit med på provet som nanny gjorde, men får man kritik för att man tittar överdrivet i döda vinkeln mm, så har man inte förstått det där med bilkörning och skall således inte ha körkort!
Livet är tufft och det är bara att inse att man har mycket att lära sig innan man är mogen för körkort!
Queen 2012-04-25 16:13 ! Citera #
Nanny: Jag kan verkligen förstå att du är nedslagen :( Jag fick faktiskt tårar första gången jag kuggade eftersom jag trodde jag hade klarat det,(fast det fick jag efter jag hade gått ut ur bilen då). Mitt bästa tips till dig är att ta dig upp på sadeln så snabbt som möjligt igen. Ta emot kritiken och tänk på det han sagt, så att ingen kan påpeka något alls nästa gång.

Jag själv kuggade i Måndags, och jag bokade en ny tid direkt, till idag alltså. Jag kände att det är lika bra att jag tar tag i det direkt, och jag klarade det. Men jag kan säga att om jag inte tagit emot kritiken och tagit hänsyn till det och blivit mer uppmärksam i cirkulationsplatser och körfältsbyten hade jag kuggat idag med! Så ta emot kritiken, se det som en hämnd, nästa gång ska dem f*n inte ha en enda liiiiten sak att kommentera om! Åk förbi platserna där du blev kuggad och försök förstå vad det var som var felet. Nu vet ju jag inte om han kanske bara ville jävlas heller, men ja, åk iaf förbi där, din handledare var väl med på uppkörningen? Och försök göra som han tyckte att du borde gjort. Och om din handledare inte var med, ta med honom/henne nästa gång!

Du kommer klara det, förr eller senare!!! Som min mor och svärmor sa till mig när jag kuggat: du kanske kuggar 1, 2, 3 el tom 4 gånger, men någon gång kommer du klara det och det viktigaste är att du är frisk! Haha :D Du kommer klara det!!!!
Jacob93 2012-04-25 16:40 ! Citera #
gäst

Det är som sagt omöjligt att överklaga. Körkortslagen kapitel 8, §2:
Följande beslut får inte överklagas:

1. beslut i ärende om utfärdande av traktorkort eller förarbevis,
2. beslut i ärende om utfärdande av körkort i annat fall än som avses i 1 § första stycket 2,
3. beslut i ärende om förnyelse av körkort eller förarbevis,
4. uppmaning enligt 3 kap. 13 § första stycket 5,
5. beslut enligt 5 kap. 7 § om omhändertagande av körkortstillstånd, körkort, traktorkort eller förarbevis, och
6. beslut i fråga om godkännande vid förarprov. Lag (2009:1352).

Får ta och snacka med killen. Jag tycker i alla fall att det brister i lagen i detta sammanhang.
nanny 2012-04-26 10:10 ! Citera #
8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest