Start > Körkortsforum > Placering vid möte när det är …

Placering vid möte när det är mörkt ute?!

Gäst 2012-04-23 17:28 ! Citera #
Hej,

Jag tycker ibland att man får olika svar på denna fråga. Vissa säger att man ska placera bilen nära mittlinjen, andra säger att man ska placera den i mitten av körfältet. Så jag undrar om någon har besvarat denna frågan på själva teoriprovet och vad svaret då var?

Tacksam för svar :)
Gäst 2012-04-23 19:48 ! Citera #
Det beror ju på vilka de yttre omständigheterna är. Om vägen är välupplyst så spelar det inte så stor roll, men generellt sett så vill man undvika att vara för nära vägrenen/-kanten om det är mörkt, eftersom det kan vara svårare att upptäcka fotgängare/stillastående fordon eller andra faror. Således, placera bilen litet till vänster i körfältet.
Gäst 2012-04-23 23:35 ! Citera #
M.R
Hej,

Jag tycker ibland att man får olika svar på denna fråga. Vissa säger att man ska placera bilen nära mittlinjen, andra säger att man ska placera den i mitten av körfältet. Så jag undrar om någon har besvarat denna frågan på själva teoriprovet och vad svaret då var?

Tacksam för svar :)


Precis, är vägen belyst kan man hålla vanlig position som i dagsljus förutom att köra på vägrenen. Men är vägen dåligt belyst ska man köra så nära vägens mitt som möjligt för att eventuellt inte vara en fara för fotgängare osv.
Fdl 2017-12-11 14:02 ! Citera #
Nära mitt ljenen
Gäst 2017-12-11 14:53 ! Citera #
Gäst 2012-04-23
Hej,

Jag tycker ibland att man får olika svar på denna fråga. Vissa säger att man ska placera bilen nära mittlinjen, andra säger att man ska placera den i mitten av körfältet. Så jag undrar om någon har besvarat denna frågan på själva teoriprovet och vad svaret då var?

Tacksam för svar :)
Varför läser du inte i körkortsboken hur och var du ska placera bilen?
Jobbigt att läsa eller??
Rauf. 2018-10-12 21:25 ! Citera #
Så nära mittlinjen som möjligt
Belay 2018-11-15 18:40 ! Citera #
Jag tycker att man ska placera nära mittlinjen eller att man placera den i mitt av körfältet
Geo 2019-12-18 22:47 ! Citera #
Min tanke är att placera längst till kantlinje för att när det är mörkt ute det är svart att bedöma bemötandes bredd,du kan inte placera nära mittlinje especially när du kör buss.
mo zaki 2020-01-20 11:54 ! Citera #
23. Du är ute och kör på natten i mörker när du möter ett annat fordon. Var ska du placera din bil?

A. Intill högerkanten av vägen
B. På vägrenen
C: I mitten av mitt körfält
D. Intill mittlinjen

Svaret är D ( Intill mittlinjen )
Simon 2023-03-06 20:56 ! Citera #
Hej, mitt i körfältet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor