Start > Körkortsforum > Vilka delar ska man kuna laga …

Vilka delar ska man kuna laga själv?

Jacob93 2012-04-22 18:54 ! Citera #
Hej,
Jag har aldrig ägt en bil utan är för tillfället bara ute efter att ta körkortet. Men när jag väl skulle få för mig att skaffa en bil, vad bör jag kunna reparera själv? Bromsklossar? Det är ju inte direkt kul att lämna bilen hos verstad om man ändå kanske kan laga själv. Jag är rätt teknisk som person och kan lära mig saker. Just nu äger jag en cykel som jag reparerar själv och har sparat en himla massa pengar på att göra det.
Miss driver 2012-05-01 20:54 ! Citera #
Moderna bilar är betydligt svårare att reparera än äldre modeller. Ta bar en så enkel sak som att byta lyktor fram och bak på en bil som Renau Modus kan ta längre än en hel dag för en novis, därför att det är inte bara att skruva bort lyktglaset utan andra delar på bilen måste skruvas bort först för att man skall kunna komma åt och skruva bort lyktglasen. Manualerna till de nya bilarna är inte heller så detaljerade i tillvägagångsätt, det kan vara svårt att hitta platserna där de olika skruvarna o så vidare sitter.

Många bilägare, framförallt av den äldre generationen, lämnar hellre in sina bilar på verkstad för service än ger sig själv besväret att stå och mecka en elle två dagar sträck. Så vad man behöver kunna själv är helt enkelt en kostnadsfråga och hur mycket tid man är villig att uppoffra för att göra det själv.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor