Start > Körkortsforum > Några frågor!

Några frågor!

Queen 2012-04-21 23:12 ! Citera #
Hej! Jag ska ha uppkörning på måndag och har några frågor. Jag ska köra upp privat och mor min har ju inte 100 procentiga svar på allt :) Eller ja, jag vill helt enkelt höra det från någon annan också!

1. Ang. skylten som visar att två körfält kommer vävas samman... Jag vet att det är ömsesidig hänsyn som gäller och att ingen har företräde... Men frågan är, ska man trots det blinka om man har bakomvarande på det körfältet man själv inte är på?? Tex. Jag kör på höger körfält. Vänstra körfältet vävs samman med det högra. Ska jag då blinka åt vänster?

2. Om jag kör på en väg där det finns bilar på min väghalva. Då tittar jag givetvis så att det motsatta körfältet är fritt, för att sedan blinka vänster och köra vidare... Men min mamma säger att jag ska kolla åt vänster i döda vinkeln när jag byter fil eftersom det kanske kommer en cyklist... Och min fråga är då, ska man verkligen göra det? Jag vet att det inte skadar, men skulle man kugga för att man inte gör det...?

3. Och om man kör på en 70 väg, och hela tiden har uppsikt både bakom och på sidan, för att sedan svänga höger. Måste man verkligen kolla åt höger efter cyklister, när det tydligt redan framgått att det inte finns cyklister på vägen?

4. Kan man kugga om man släpper fram cyklister på en cykelöverfart?

5. Kan man kugga för att man missat en skylt? Alltså inte sett skylten man skulle följa? Och kommer man få kluriga skyltar att följa eller tar dem vägar och skyltar som är synliga och inte allt för kluriga? För här i Göteborg är skyltarna på vissa ställen helt katastrofala. Först står det att båda körfälten leder till samma plats. Men vips helt plötsligt visar det sig att endast det ena körfältet leder till det målet och då är det redan försent för att kunna göra ett säkert körfältsbyte. Ja det är till och med omöjligt! :S

Tacksam för svar!
.... 2012-04-22 02:12 ! Citera #
Nu är inte jag någon perfekt källa kanske, tog körkortet för mindre än en månad sen, men ska försöka svara så gott jag kan.

1. Förstår inte riktigt frågan, men gör du ett körfältsbyte så blinka.
2. Vet inte om du kuggar men beror väl på situationen också.
3. Är lika bra att kolla, kanske finns annat än cyklister tex mopeder som kanske svängt in strax innan korsningen.
4. Ser ingen anledning att inte stanna. Cyklister kan vara i olika åldrar och barn kan inte alla regler osv. Sen så ökar risken för missförstånd osv så stanna eller sakta iaf ner för att visa att cyklisten kan köra över.
5. Här beror det lite på vilken skylt det är. Är det bara tillåtet att svänga höger i en korsning så är det nog bäst att svänga höger. Är det att du ska köra mot något ställe och råkar köra lite fel gör det inget så länge det inte sker väldigt många gånger. Sen tror jag inte de tar ut dig på de ställen där det är absolut svårast att följa skyltar mot något färdmål. Inspektören bedömer främst din förmåga att köra bil, se risker och följa reglerna så gör inget om du kör vilse eller hamnar lite fel.

Lycka till med uppkörningen :)
.... 2012-04-22 02:19 ! Citera #
Skrev lite fel på fråga 4 där uppe. Dumt att stanna kanske om det inte krävs ur en miljösynpunkt som de också bedömer. Men ja släpp över cyklister.
Queen 2012-04-22 13:11 ! Citera #
....
Nu är inte jag någon perfekt källa kanske, tog körkortet för mindre än en månad sen, men ska försöka svara så gott jag kan.

1. Förstår inte riktigt frågan, men gör du ett körfältsbyte så blinka.
2. Vet inte om du kuggar men beror väl på situationen också.
3. Är lika bra att kolla, kanske finns annat än cyklister tex mopeder som kanske svängt in strax innan korsningen.
4. Ser ingen anledning att inte stanna. Cyklister kan vara i olika åldrar och barn kan inte alla regler osv. Sen så ökar risken för missförstånd osv så stanna eller sakta iaf ner för att visa att cyklisten kan köra över.
5. Här beror det lite på vilken skylt det är. Är det bara tillåtet att svänga höger i en korsning så är det nog bäst att svänga höger. Är det att du ska köra mot något ställe och råkar köra lite fel gör det inget så länge det inte sker väldigt många gånger. Sen tror jag inte de tar ut dig på de ställen där det är absolut svårast att följa skyltar mot något färdmål. Inspektören bedömer främst din förmåga att köra bil, se risker och följa reglerna så gör inget om du kör vilse eller hamnar lite fel.

Lycka till med uppkörningen :)


Tack för svaren..... Ska ut och träna och kolla i varje sväng jag gör...Det är väl det som är min svaga punkt. Det är ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!
Ang fråga nr 1, man gör ju inget körfältsbyte utan båda körfälten vävs samman. Ska man blinka i den situationen? Det känns som att det kan vara lite missledande i vissa situationer..
Jacob93 2012-04-22 16:09 ! Citera #
2. Om jag kör på en väg där det finns bilar på min väghalva. Då tittar jag givetvis så att det motsatta körfältet är fritt, för att sedan blinka vänster och köra vidare... Men min mamma säger att jag ska kolla åt vänster i döda vinkeln när jag byter fil eftersom det kanske kommer en cyklist... Och min fråga är då, ska man verkligen göra det? Jag vet att det inte skadar, men skulle man kugga för att man inte gör det...?

När man kör upp har jag hört från mina vänner som redan har körkort att man ska nästan överdriva med uppsikten; du ska verkligen övertyga kontrollanten att du känner till riskerna och vet hur man överblickar svårupptäckta områden runt omkring din bil.

3. Och om man kör på en 70 väg, och hela tiden har uppsikt både bakom och på sidan, för att sedan svänga höger. Måste man verkligen kolla åt höger efter cyklister, när det tydligt redan framgått att det inte finns cyklister på vägen?

Det skadar inte, dessutom behöver det inte vara en cyklist utan det kan lika väl vara en mopedist. Men som jag tidigare skrev, ta inga risker.

4. Kan man kugga om man släpper fram cyklister på en cykelöverfart?

Det vet jag inte, men eftersom du släpper förbi en cyklist även om det inte var din skyldighet riskerar du att hindra andra fordon. Att hindra andra är något som kan göra att man kuggar på uppkörningen.
Gäst 2012-04-22 16:34 ! Citera #
Queen
....
Nu är inte jag någon perfekt källa kanske, tog körkortet för mindre än en månad sen, men ska försöka svara så gott jag kan.

1. Förstår inte riktigt frågan, men gör du ett körfältsbyte så blinka.
2. Vet inte om du kuggar men beror väl på situationen också.
3. Är lika bra att kolla, kanske finns annat än cyklister tex mopeder som kanske svängt in strax innan korsningen.
4. Ser ingen anledning att inte stanna. Cyklister kan vara i olika åldrar och barn kan inte alla regler osv. Sen så ökar risken för missförstånd osv så stanna eller sakta iaf ner för att visa att cyklisten kan köra över.
5. Här beror det lite på vilken skylt det är. Är det bara tillåtet att svänga höger i en korsning så är det nog bäst att svänga höger. Är det att du ska köra mot något ställe och råkar köra lite fel gör det inget så länge det inte sker väldigt många gånger. Sen tror jag inte de tar ut dig på de ställen där det är absolut svårast att följa skyltar mot något färdmål. Inspektören bedömer främst din förmåga att köra bil, se risker och följa reglerna så gör inget om du kör vilse eller hamnar lite fel.

Lycka till med uppkörningen :)


Tack för svaren..... Ska ut och träna och kolla i varje sväng jag gör...Det är väl det som är min svaga punkt. Det är ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!
Ang fråga nr 1, man gör ju inget körfältsbyte utan båda körfälten vävs samman. Ska man blinka i den situationen? Det känns som att det kan vara lite missledande i vissa situationer..


Om du ska fortsätta rakt fram i samma körfält, varför skulle du då behöva använda körriktningsvisare?
Gäst 2012-04-23 11:37 ! Citera #
1. Ang. skylten som visar att två körfält kommer vävas samman... Jag vet att det är ömsesidig hänsyn som gäller och att ingen har företräde... Men frågan är, ska man trots det blinka om man har bakomvarande på det körfältet man själv inte är på?? Tex. Jag kör på höger körfält. Vänstra körfältet vävs samman med det högra. Ska jag då blinka åt vänster?

Om du ska ligga kvar i körfältet som fortsätter, så ska du inte blinka. Ligger du i körfältet som upphör så blinkar du för att visa att du vill byta körfält till det som fortsätter finnas.


2. Om jag kör på en väg där det finns bilar på min väghalva. Då tittar jag givetvis så att det motsatta körfältet är fritt, för att sedan blinka vänster och köra vidare... Men min mamma säger att jag ska kolla åt vänster i döda vinkeln när jag byter fil eftersom det kanske kommer en cyklist... Och min fråga är då, ska man verkligen göra det? Jag vet att det inte skadar, men skulle man kugga för att man inte gör det...?

Jag förstår inte riktigt vad du menar här: är det en omkörning du tänker göra när du blinkar vänster? Eller kanske en vänstersväng? Oavsett vad så bör du absolut kolla backspegel, vänster sidospegel och döda vinkeln innan du förflyttar dig åt vänster. Det kan ju t ex finnas någon bil bakom som redan har påbörjat en omkörning av dig.


3. Och om man kör på en 70 väg, och hela tiden har uppsikt både bakom och på sidan, för att sedan svänga höger. Måste man verkligen kolla åt höger efter cyklister, när det tydligt redan framgått att det inte finns cyklister på vägen?

Hur menar du att det redan framgått att det inte finns cyklister på vägen? Hur vet du det? Kolla alltid när du svänger. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.


4. Kan man kugga om man släpper fram cyklister på en cykelöverfart?

Du ska anpassa farten så ingen fara uppstår för cyklister som korsar överfarten. Det finns ingen exakt definition av att ”anpassa farten”. Det är en bedömningsfråga. Du kan säkert bli kuggad om du stannar vid varje cykelöverfart, trots att det inte finns några cyklister så långt ögat når. Men om du bedömmer att det är säkrast att släppa fram dem, så är det väl det du ska göra. Försök söka ögonkontakt med cyklisten och inta handlingsberedskap (dvs var beredd att stanna om det skulle behövas).


5. Kan man kugga för att man missat en skylt? Alltså inte sett skylten man skulle följa? Och kommer man få kluriga skyltar att följa eller tar dem vägar och skyltar som är synliga och inte allt för kluriga? För här i Göteborg är skyltarna på vissa ställen helt katastrofala. Först står det att båda körfälten leder till samma plats. Men vips helt plötsligt visar det sig att endast det ena körfältet leder till det målet och då är det redan försent för att kunna göra ett säkert körfältsbyte. Ja det är till och med omöjligt! :S

Jag bor och kör också i göteborgsområdet, och jag kan inte påstå att jag känner igen att det skulle vara för sent att byta körfält när första skylten dyker upp. Men även om det vore så att du inte kan göra ett säkert byte, så kommer du inte kugga för det. Missar du en skylt när du kör mot ett mål, så kommer inspektören att tala om att du har kört fel och så får du förmodligen leta upp ett bra ställe att vända på. Sen får du försöka igen.
Jag tror dock att du kan bli kuggad om du missar en ”viktig skylt”, t ex stopplikt. Det är inte farligt att köra mot fel mål, det kan däremot vara farligt att köra rakt ut på en väg när du är skyldig att stanna först. Du blir kuggad om du är trafikfarlig.


Lycka till!
Gäst 2012-04-23 13:52 ! Citera #
Queen
...
5. Kan man kugga för att man missat en skylt? Alltså inte sett skylten man skulle följa? Och kommer man få kluriga skyltar att följa eller tar dem vägar och skyltar som är synliga och inte allt för kluriga? För här i Göteborg är skyltarna på vissa ställen helt katastrofala. Först står det att båda körfälten leder till samma plats. Men vips helt plötsligt visar det sig att endast det ena körfältet leder till det målet och då är det redan försent för att kunna göra ett säkert körfältsbyte. Ja det är till och med omöjligt! :S

Tacksam för svar!


När jag hade min uppkörning så var de flesta skyltar inte alls kluriga eller svåra att se. Det var bara en skylt som satt ganska dold. Men då sa inspektören såhär en bra bit före skylten: ”Nu ska du snart svänga vänster. Det finns en skylt, men den syns inte så bra på avstånd. Så förbered dig på för att svänga vänster, så kommer du se skylten när vi kommer närmare.” Det är för övrigt ingen fara om du missar en sån skylt. Det finns dock andra skyltar som du inte bör missa, till exempel väjningsplikt.
Queen 2012-04-23 19:31 ! Citera #
Åh tack för alla svar! ”Gäst” och ”Gäst”, ja jag menade skyltar som anger färdrmål! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo