Hej! Jag ska ha uppkörning på måndag och har några frågor. Jag ska köra upp privat och mor min har ju inte 100 procentiga svar på allt Eller ja, jag vill helt enkelt höra det från någon annan också!
1. Ang. skylten som visar att två körfält kommer vävas samman... Jag vet att det är ömsesidig hänsyn som gäller och att ingen har företräde... Men frågan är, ska man trots det blinka om man har bakomvarande på det körfältet man själv inte är på?? Tex. Jag kör på höger körfält. Vänstra körfältet vävs samman med det högra. Ska jag då blinka åt vänster?
2. Om jag kör på en väg där det finns bilar på min väghalva. Då tittar jag givetvis så att det motsatta körfältet är fritt, för att sedan blinka vänster och köra vidare... Men min mamma säger att jag ska kolla åt vänster i döda vinkeln när jag byter fil eftersom det kanske kommer en cyklist... Och min fråga är då, ska man verkligen göra det? Jag vet att det inte skadar, men skulle man kugga för att man inte gör det...?
3. Och om man kör på en 70 väg, och hela tiden har uppsikt både bakom och på sidan, för att sedan svänga höger. Måste man verkligen kolla åt höger efter cyklister, när det tydligt redan framgått att det inte finns cyklister på vägen?
4. Kan man kugga om man släpper fram cyklister på en cykelöverfart?
5. Kan man kugga för att man missat en skylt? Alltså inte sett skylten man skulle följa? Och kommer man få kluriga skyltar att följa eller tar dem vägar och skyltar som är synliga och inte allt för kluriga? För här i Göteborg är skyltarna på vissa ställen helt katastrofala. Först står det att båda körfälten leder till samma plats. Men vips helt plötsligt visar det sig att endast det ena körfältet leder till det målet och då är det redan försent för att kunna göra ett säkert körfältsbyte. Ja det är till och med omöjligt! :S
Tacksam för svar!