Tung lastbil utan släp på vanlig landsväg - Max 80
Tung lastbil utan släp på motortrafikled eller motorväg - max 90
Tung lastbil med släp oavsett väg - Max 80 (Vilket för en bilförare kan se ut som nästan
90 enligt bilens mätare eftersom lastbilarnas hastighetsmätare är mera exakta än bilars)
Ja i de flesta fall gäller max 80 km/tim för en tung lastbil med tillkopplat släp, utom om lägre hastighetsbegränsning är angiven på vägmärke, men en tung lastbil kan också vara hastighetsbegränsad till 50 km/tim om den har en tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn förbunden med lastbilen genom gemensam last; exempelvis vissa timmerlastbilar kan ha lastad timmer som vilar både på lastbilen och släpvagnen eller påhängsvagnen och då är hastighetsbegränsningen 50 km/tim.
Sen om ett motordrivet fordon skulle ha två tillkopplade släpvagnar så får fordonet inte köras fortare än 40 km/tim, men Transportstyrelsen kan föreskriva att tillåten hastighet undantagsvis är upp till 80 km/tim för vissa upp till 34 meter långa lastbilsekipage som oftast utgörs av en semi-lastbil med påkopplad påhängsvagn med en tillkopplad släpvagn eller en tillkopplad dolly med en andra påhängsvagn; jag har sett vissa såna lastbilskombinationer köra på motorvägen i cirka 80 km/tim så jag utgår från att just sådana fordonståg har dispens för att få köras fortare än 40.
Om en lastbil skulle ha ett tillkopplat efterfordon så får lastbilen inte köras i högre fart än 30 km/tim, eftersom 30 km/tim är hastighetsbegränsningen för motordrivet fordon med tillkopplat efterfordon eller tillkopplad släpsläde.
Om ett fordon är hastighetsbegränsat till lägre hastighet än 50 km/tim, tror jag, så får fordonet inte köras på motorväg eller motortrafikled.