Start > Körkortsforum > Högsta hastighet för Tunglastb…

Högsta hastighet för Tunglastbil på landsvägar?

Boa 2017-06-20 04:45 ! Citera #
80km/h
Kungen 2018-01-25 11:14 ! Citera #
8-) 70
Björn He 2020-11-11 22:08 ! Citera #
Enligt svenska Trafikförordningen får en tung lastbil utan släpvagn eller påhängsvagn inte föras i högre hastighet än 90 km/tim på motorväg och motortrafikled eller 80 km/tim på övriga vägar, medan däremot högsta tillåtna hastighet för fordon med en släpvagn eller påhängsvagn däremot är 80 km/tim överallt, och för ett fordon med två släpvagnar är det ännu lägre hastighet: bara 40 km/tim (såvida inte Trafiksäkerhetsverket gett särskild tillåtelse till en lastbil med två bromsade släpvagnar att köra i högre hastighet än 40).

Jag tycker dock att det är väldigt luddigt att ha olika hastighetsbegränsningar för lastbilar utan släp, istället för bara en gemensam. Tunga lastbilar får ju enligt nån internationell lag ej vara konstruerade för högre hastigheter än 90 km/tim, och då bör väl en tung lastbil få köra 90 km/tim både på motorväg och vanlig landsväg (utom när landsvägen har en lägre hastighetsbegränsning förstås).
Tunga bussar får väl i sin tur enligt internationell lag ej vara konstruerade för högre hastighet än 100 km/tim, men varför är då hastighetsbegränsningen för bussar bara 90 km/tim i många länder?
Björn He 2023-08-21 23:02 ! Citera #
Jag läste ganska nyligen att en lastbil med högre totalvikt än 3,5 t får köras i högst 100 km/tim i Japan, om dess högsta totalvikt är 8 ton, är totalvikten högre än 8 ton så får den inte köras i högre hastighet än 80 km/tim. Det stod i någon nyhetsartikel om ett förslag att höja hastigheten för lastbilar över 8 ton (till antingen 100 eller 90 km/tim).

Jag undrar varför inte Europa har samma bestämmelser för tunga lastbilar, alltså högst 100 km/tim om totalvikten är högst 8 ton och 80/90 km/tim om den är högre än 8 ton.
Björn He 2024-10-03 21:08 ! Citera #
Jag tycker det är väldigt luddigt att en tung lastbil får köras i högst 90 km/tim på motorväg och motortrafikled utan tillkopplat släpfordon men inte i högre fart än 80 km/tim på ”vanlig” landsväg (men landsvägar har väl numera sällan en högre hastighetsbegränsning än 70-80 km/tim), medan en tung buss däremot får köras i högst 100 km/tim.
Vad är skillnaden mellan att köra en buss i 100 och att köra en lastbil i 100 om båda fordonen har lika hög totalvikt? En dubbeldäckarbuss som är hastighetsspärrad till 100 km/tim kan ju ha en totalvikt av omkring 12500 kg men en tung lastbil med totalvikt av 12,5 ton får inte köras fortare än 90 till skillnad från bussen som får köras i 100 på en motorväg, och det tycker jag är väldigt luddigt.
I Tyskland har man diskuterat ett eventuellt Tempo100 för tunga lastbilar utan släpfordon. Alltså, det borde ju inte vara förbjudet att köra en lastbil i 100 km/tim om en buss får köras så fort.
Björn He 2024-11-03 00:58 ! Citera #
Per 2013-04-01
Tung lastbil utan släp på vanlig landsväg - Max 80
Tung lastbil utan släp på motortrafikled eller motorväg - max 90

Tung lastbil med släp oavsett väg - Max 80 (Vilket för en bilförare kan se ut som nästan
90 enligt bilens mätare eftersom lastbilarnas hastighetsmätare är mera exakta än bilars)
Ja i de flesta fall gäller max 80 km/tim för en tung lastbil med tillkopplat släp, utom om lägre hastighetsbegränsning är angiven på vägmärke, men en tung lastbil kan också vara hastighetsbegränsad till 50 km/tim om den har en tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn förbunden med lastbilen genom gemensam last; exempelvis vissa timmerlastbilar kan ha lastad timmer som vilar både på lastbilen och släpvagnen eller påhängsvagnen och då är hastighetsbegränsningen 50 km/tim.

Sen om ett motordrivet fordon skulle ha två tillkopplade släpvagnar så får fordonet inte köras fortare än 40 km/tim, men Transportstyrelsen kan föreskriva att tillåten hastighet undantagsvis är upp till 80 km/tim för vissa upp till 34 meter långa lastbilsekipage som oftast utgörs av en semi-lastbil med påkopplad påhängsvagn med en tillkopplad släpvagn eller en tillkopplad dolly med en andra påhängsvagn; jag har sett vissa såna lastbilskombinationer köra på motorvägen i cirka 80 km/tim så jag utgår från att just sådana fordonståg har dispens för att få köras fortare än 40.

Om en lastbil skulle ha ett tillkopplat efterfordon så får lastbilen inte köras i högre fart än 30 km/tim, eftersom 30 km/tim är hastighetsbegränsningen för motordrivet fordon med tillkopplat efterfordon eller tillkopplad släpsläde.

Om ett fordon är hastighetsbegränsat till lägre hastighet än 50 km/tim, tror jag, så får fordonet inte köras på motorväg eller motortrafikled.
Björn He 2024-11-03 01:13 ! Citera #
Gäst 2016-05-09
90 på motorväg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Lastbil/
”Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp”

Så, nu behöver ingen svara 80.
Men det beror också på vilket land lastbilen körs i... I Tyskland och även Norge, Danmark och Österrike tror jag får en lastbil med högre totalvikt än 3,5 ton varken på motorväg eller en annan väg än motorväg köras fortare än 80 km/tim, det är generellt bara Sverige och Belgien som undantagsvis har max 90 km/tim på motorväg för lastbil utan tillkopplat släp. Inom Europa gäller en standard att en tung lastbil måste vara utrustad med en hastighetsspärr som automatiskt bromsar fordonet då det uppnår en hastighet än 90 km/tim, en tung buss måste ha en liknande hastighetsspärr som hindrar bussen från att uppnå en högre hastighet än 100 km/tim.

I Japan är det tillåtet, har jag läst, för en lastbil med en totalvikt över 3,5 ton och max 8 ton att köras i högst 100 km/tim, jag tror det gäller även i Storbritannien för lastbilar med en totalvikt högst 7,5 ton, då är det konstigt att det inte gäller även i Fastlandseuropa; hade mindre tunga lastbilar haft 100-gräns eller eventuellt 105-gräns (=cirka 65,25 engelska mil/tim) så kunde det ha möjliggjort snabbare godstransporter.

Man har i Tyskland diskuterat en 100-gräns för tunga lastbilar, som för närvarande är hastoghetsbegränsade till 80 km/tim, men då tycker jag att max 100 km/tim bör gälla enbart lastbilar med totalvikt högst 12 ton.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I går 19:16
8
I går 13:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo