Start > Körkortsforum > Högerregeln vid enkelriktad ga…

Högerregeln vid enkelriktad gata?

Gäst 2012-04-16 11:43 ! Citera #
Om jag kör på en rak väg och till höger framför mig ser jag en bil som ska köra ut från en enkelriktat gata. Har jag skyldighet o vänta om det inte finns några skyltar uppsatta samt att den vägen ja kör på inte är en huvudled?
inspektörn 2012-04-17 01:53 ! Citera #
Vad tror du själv?
Ser du några som helst orsaker till varför högerregeln inte skall gälla?
Gäst 2012-05-02 20:53 ! Citera #
inspektörn
Vad tror du själv?
Ser du några som helst orsaker till varför högerregeln inte skall gälla?


Klart högerregeln gäller. Högerregeln gäller när det inte finns trafikljus eller skyltar.
Kurt 2020-01-22 07:25 ! Citera #
om jag kör på en gata, där dem korsande gatorna ska lämnas företräde till! Helt plötsligt dyker det upp en enkelriktad gata, med färdriktning från min gata och utåt. Om det nu skulle komma en bil som kör mot färdriktingen och jag inte hinner stanna för den bilen, vem blir skyldig? Jag bryter mot högerregeln, men personen bryter mot färdriktningen.. :?
Höger 2020-01-22 14:53 ! Citera #
Kurt, du ska väja för den bilen som kommer från höger, högerregeln gäller.
Den bilen kommer från höger - trots att den tidigare kanske brutit mot infart-förbjuden-skyltens budskap.

Du ska inte sitta och analysera vad andra gör rätt eller fel, du ska primärt undvika en olycka eller tillbud.
oskar 2021-04-10 22:53 ! Citera #
Jag kör ut från enkelriktad gatan och en bil kommer från vänster som har väjningsplikt mot mig men en bil närmar sig från höger ska jag väja för han?
Som Ting Wong 2021-04-11 22:16 ! Citera #
oskar 2021-04-10
Jag kör ut från enkelriktad gatan och en bil kommer från vänster som har väjningsplikt mot mig men en bil närmar sig från höger ska jag väja för han?
Du.

tänk till en gång till.

om ingen huvudled....,yadi yadi yada.så självklart högerregel..

ja du har väjningsplikt.

tänket som funkar all time high.
du har skyldigheter i trafiken..inga rättigheter.
det tänket tar dig helsikes långt...
Björn He 2021-04-11 23:23 ! Citera #
Jag tycker det är konstigt att högerregeln gäller i en korsning där den korsande vägen till höger är enkelriktad. Om ett fordon kör ut från den korsande vägen till höger, trots att det är förbjuden körriktning, så borde det ju vara DET fordonet som har väjningsplikt (eller det har ju väjningsplikt om vägen är en huvudled).
Gäst 2021-04-14 17:44 ! Citera #
Om bilen som kör ut backar, så har han väjningsplikt. Högerregeln gäller inte då.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov