Start > Körkortsforum > Ert SVÅRASTE moment i trafiken

Ert SVÅRASTE moment i trafiken

hesten 2012-05-13 00:03 ! Citera #
Att planera min körning kan jag tycka vara lurigt ibland, Att hålla farten något under begränsningen har jag dock lärt mej nu att det blir lättare då. Jag kan även ha lite problem med att anpassa farten när jag ska svänga vilket är viktigt för att köra så eco som möjligt :)
Gäst 2012-05-13 12:20 ! Citera #
Jag har lite problem man att minnas högerregeln i fyrvägskorsningar. Mitt svåraste moment när jag började övningsköra var dock att backa runt ett hörn i en korsning. Jag vet inte varför jag hade så mycket problem med det. Men nu har jag äntligen fått kläm på det! :D
Jossan-88 2012-11-19 15:45 ! Citera #
Mitt svåraste problem är helt klart att hålla koll på allt som innebär när man kommer till en korsning. Det jag menar är att hålla koll på hastigheten, kolla back spegeln, kolla sidospegeln samt döda vinklen. Jag tycker att jag kommer in med för hög fart och vill helst inte släppa blicken framåt när jag ska kolla döda vinkeln. Men har nu lärt mig att den ska göras snabbt :)
Gäst 2012-11-19 17:35 ! Citera #
Mitt svåraste moment är att hitta ställen att vända på. Har uppkörning snart och det är det jag oroar mig mest över. Jag kommer självklart hitta ett ställe som jag anser ser bra ut att vända på, men kommer det ta längre tid än vad uppkörningsmannen vill?

Vi får se...
MarqueeMoon 2012-11-28 15:48 ! Citera #
Jag har problem med att komma in på en avfart från motorväg i för hög fart också ibland. Ner från 100 km/h och så vidare. Känns jävligt vingligt ifall avfarten går över i en kurvig slingrig väg och sen är det en rondell som grädde på moset och då måste man ha fått ner farten..
Gäst 2012-11-29 20:14 ! Citera #
Samma här! Har fått höra att problematiken ligger att man ej har rätt rattteknik, vilket gör att man klarar sig sämre...Samt att man ej ska bromsa på motorleden men direkt efter man kommit på avfarten.

Stanna gärna på sajten, och berätta kontinuerligt hur det går med körningen när du nyss tagit körkort och får åka ensam=)
Gäst 2012-12-05 16:24 ! Citera #
Ang avfart när man ska av motortrafikled/motorväg:
”Kul” att nån annan också har problem med detta... ;) Alltså.. det hela är en gåta. På motorleden så vill jag instinktivt bromsa ner litegrann innanför den streckade linjen, alltså den som leder till avfarten som kommer senare vid avfartsskärmen. En körlärare sa att jag ALDRIG fick bromsa där, bara släppa gasen. Sedan sa en annan körlärare att jag visst kunde bromsa där, i alla fall lite nätt... Å andra sidan blev jag kuggad frösta gången bland annat för att jag bromsade in på detta avfartsområde. *förvirrad*
Jossan-88 2012-12-06 14:25 ! Citera #
Gäst
ang avfart när man ska av motortrafikled/motorväg:
”Kul” att nån annan också har problem med detta... ;) Alltså.. det hela är en gåta. På motorleden så vill jag instinktivt bromsa ner litegrann innanför den streckade linjen, alltså den som leder till avfarten som kommer senare vid avfartsskärmen. En körlärare sa att jag ALDRIG fick bromsa där, bara släppa gasen. Sedan sa en annan körlärare att jag visst kunde bromsa där, i alla fall lite nätt... Å andra sidan blev jag kuggad frösta gången bland annat för att jag bromsade in på detta avfartsområde. *förvirrad*

Min körlärare lärde mig samma sak, att inte trycka ner bromspedalen! Utan det räcker gott och väl med att släppa gasen och motorbromsa. Jag har nu testat det och tycker att det går riktigt bra, trots all snö som ligger på vägarna :D
Gäst 2012-12-07 17:17 ! Citera #
Avfarten ska man känna till innan man ska åka av - och då gäller det att behålla hastigheten tills man körde över den streckade linjen och där ska man motorbromsa för att minska hastigheten. Bilar som kör bakom dig kör garanterad in bakifrån annars ...i hög hastighet. Träning och destinationskunskap lär hjälpa...
anon 2013-01-12 00:01 ! Citera #
myomysan
den frågan var lätt... på först plats kommer den jäkla fickparkeringen... det är nog det enda som jag verkligen tyckt varit knepigt.
lycka till =)

mmmm den jäkla fikparkeringen asså gahh trubbel, kommer in med halva bilden sen är det stopp hahha

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo