Start > Körkortsforum > Ert SVÅRASTE moment i trafiken

Ert SVÅRASTE moment i trafiken

Gäst 2012-04-12 16:30 ! Citera #
Hejsan! Jag tänkte fråga vad ni upplever som svårast när det kommer till övningskörningen? Fickparkering, döda vinkeln vänstersväng på motortrafikled är sådant som jag hört kompisar haft problem med. Jag själv har nyss börjat så har ingen aning än vad för kluriga personliga hinder som döljer sig där ute! :)
Coopah 2012-04-17 03:56 ! Citera #
Döda vinkeln vid vänstersväng vill jag lära mig bättre. Kollar för länge bakom axeln och måste lära mig att bara ta en snabb klar, enkel titt över axeln istället.
Stina_1112 2012-04-18 10:11 ! Citera #
Det svåraste tycker jag är att hålla koll på allting samtidigt. Köra bilen, kolla skyltarna, komma ihåg regler och hålla koll på både bilister, gående, djur mm. Men det är väl därför det gäller att få in automatiken i körningen så att du har lättare för att koncentrera dig på säkerheten i det som händer omkring dig :)
Gäst 2012-04-19 10:30 ! Citera #
Parkering tyckte jag var lite knepigt ett tag, det kändes ofta som att det var väldigt trångt och jag hade lite svårt att bedömma precis när man skulle börja svänga och sånt. Hade även lite problem med rondeller. Kom ofta in i dem med lite för hög fart. Sen var det väl växlingen som jag var lite för långsam med ganska länge.
leprachun 2012-04-19 13:47 ! Citera #
Starta i en stor och brant backe, herregud första gången jag skulle göra det....
Antilop_ 2012-04-20 23:06 ! Citera #
Komma ut från accelerationsfält på motorvägen. :lol: Stress moment utan dess like! Så jäkla skarpa kurvor som man måste komma upp i hög fart i också. Även vänstersväng krånglar ibland!! (Dålig planering, tvekar vid möte). Sen är det la allt det där gamla vanliga: dödavinkeln vid rondel, höger och vänster sväng + spegelrutiner. Men det går ju bättre och bättre iaf! :D

Men det är sjukt mycket som skall sitta. Lagom nervös inför uppkörningen..
PumpBolaget 2012-04-21 15:55 ! Citera #
Starta i brant uppförsbacke...
Jacob93 2012-04-22 18:26 ! Citera #
Vet inte om det är ett moment men det är i vilket fall väsentligt - uppsikt. En gång blev jag omkörd av någon och min handledare frågade mig om jag visste att jag höll på att bi omkörd. Jag svarade ärligt nej och har sedan dess börjat skärpa till mig, även om det har tagit sin tid. Utöver det känner jag att jag måste öva på dödavinkeln när jag svänger så att jag inte riskerar att klämma någon cyklist.

Att blinka är något jag också har svårt för... :cry:
Gäst 2012-04-23 23:50 ! Citera #
willee
Hejsan! Jag tänkte fråga vad ni upplever som svårast när det kommer till övningskörningen? Fickparkering, döda vinkeln vänstersväng på motortrafikled är sådant som jag hört kompisar haft problem med. Jag själv har nyss börjat så har ingen aning än vad för kluriga personliga hinder som döljer sig där ute! :)

”dödavinkeln” är den rörelse du gör över din vänsteraxel för att försäkra dig om att inget fordon kommer från det hållet. Det gör du efter att du har tittat i vänster backspegel. ”Dödavinkeln” går till så att när du har tittat i backspegeln och inte ser en bil kan den har försvunnit från spegeln och en bil kan då vara i en vinkel där du inte ser den på backspegeln men ser den på ”dödavinkeln”.
myomysan 2012-05-10 12:03 ! Citera #
Den frågan var lätt... på först plats kommer den jäkla fickparkeringen... det är nog det enda som jag verkligen tyckt varit knepigt.
lycka till =)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest