Start > Körkortsforum > Köpa bil utan körkort?

Köpa bil utan körkort?

Moi 2012-04-08 21:27 ! Citera #
Bilen jag övningskör privat med är gammal och utan styrservo. Är i slutet av min körutbildning.
Tänkte köpa bil och övningsköra i den sista tiden, därefter använda den med körkort.
Finns det något som säger emot denna lösningen eller är det bara att köpa bilen?

Tacksam för input.
Gäst 2012-04-08 22:18 ! Citera #
Det är ingen dålig idé alls. Tänk bara på att inte satsa på en bil med för mycket motorkraft eller storlek, då rusar ofta försäkringspremien iväg rätt mycket. En billig småbil i poloklassen är att rekommendera som första bil.
Moi 2012-04-09 00:30 ! Citera #
prs
Det är ingen dålig idé alls. Tänk bara på att inte satsa på en bil med för mycket motorkraft eller storlek, då rusar ofta försäkringspremien iväg rätt mycket. En billig småbil i poloklassen är att rekommendera som första bil.


hihi då rekommenderar du inte en VW Passat kombi? :D Det var en sådan jag hade tänkt mig ;)
Gäst 2012-04-09 10:25 ! Citera #
Det beror ju lite på årsmodell också. Enklast är att leta upp en bil på Blocket eller bytbil.com och testa registreringsnumret hos exempelvis Compricer.
Moi 2012-04-12 18:47 ! Citera #
Det blev en Passat 1.8T -04.
Är supernöjd :D
leprachun 2012-04-19 15:18 ! Citera #
Köp en billig som klarar sig medans du tar körkortet. Om du ska köpa en ny så kanske den blir sliten på sättet du kör, växel osv..
Jag skulle tänka mig en runt 8-15 tusen kronors klassen.
Moi 2012-06-03 01:25 ! Citera #
Så här en tid efteråt och dessutom nu med körkort i hand så måste jag bara säga att jag älskar min Passat. Den är lättkörd och jag gillar verkligen turboeffekten :)
Men fasiken, det är dyrt med bil hörrni. Den behöver nya däck, grundservning och så har man ju köpt en finfin olja som också kostat en slant. Men det är sååå värt det. Frihet kan inte mätas i pengar!
kazwan 2012-08-08 15:17 ! Citera #
Jag vill ha bilen utan körkort
Jacob 2012-08-21 09:36 ! Citera #
Kul att du är nöjd med bilen.

Det man bör veta är att försäkringen är dyr för nästan alla bilar om man är ung och har inte körkort eller nyligrn fått körkortet.
t.ex. en äldre erfaren som inte krokat på flera år behöver ofta betala några hundra per månad i försäkring.
men en ung förare får man betala nästan tusen kronor per månad för samma bil.

Så det kan vara bra att förädrarna äger bilen till en början.
Men, som moi sa ovan frihet är större än pengar.
Får man körkortet får man flera rättigheter o mer frihet. samt har du en egen bil kan du ta dig nästan vart du vill, när du vill.
Själv tycker jag en bränslesnål bil är passande för unga som inte har stor inkomst.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov