Start > Körkortsforum > Inspektören!

Inspektören!

myggan 2012-04-05 14:13 ! Citera #
Ibland låter du så himla bitter ;) Är du en bitter gubbe eller en kaksig kille, nyfiken :P
inspektörn 2012-04-05 17:43 ! Citera #
Myggan!
Jag är en gammal erfaren bilförare med utbildningar inom trafik som de flesta bara kan drömma om, men jag anser mig inte bitter!
Min närvaro här beror på att jag dels vill slå hål på gamla myter om uppkörningar och inspektörer men även försöka få ungdomarna att förstå att ingenting i livet är gratis!
Att ge sig ut på egen hand i trafiken med 1-2 ton bil är ett oerhört stort ansvar och det är bara de som har visat sig dugliga som skall få ansvaret att göra detta.
Jag har tidigare nämnt Idol-uttagningarna för att visa på ungdomars sätt att resonera när dom ställs inför vuxenvärldens krav. Man försöker hitta saker att skylla på istället för att inse sin egna begränsning!
Att skryta om hur få lektioner man tagit på trafikskola innan man fått körkort är bara att tala om för omvärlden hur dålig bilförare man är! Tänk själv vilken läkare du vill ha som skall operera dig! Han som pluggat och praktiserat i 7 år eller han som hittade svaren på tentorna på nätet och fixade alla tentorna på tredje försöket med minsta möjliga marginal!
Jag står gärna till tjänst att dela med mig av min erfarenhet, ifrågasätt gärna mina argument, men kom ihåg: Vad du än tror, vet och kan inom trafik, så kommer du aldrig vara i närheten av vad jag kan. Detta är inget skryt utan bara ett sätt att tala om att jag försöker inte lura dig, för jag kan det här! Lita på det jag säger så kommer körkortet inte vara några problem att få!
Hmm, det kanske verkade lite kaxigt det sista, men jag vill inget ont!
myggan 2012-04-05 19:50 ! Citera #
Inspektörn, jag är glad över svaret! Och nej jag tycker inte du är kaxig då jag är ödmjuk för de som har kunskapen till fullo :D Jag är inte som de ”flest” (sorry om jag trampar någon på tårna) ung och tror att jag vet bäst...Ingen ”idol” sökare precis :lol: Och inte heller skaffar jag mig nu äntligen körkort för min egen skull (kanske lite då för det skulle ju vara en otrolig känsla att få ett) utan för min familjs skull. Har en sambo som alltid är på resande fot och tre killar som är mellan 5-7 som böjat på olika sporter. Visst jag har bra kontaktnät som alla hjälper mig att skjussa hit och dit men jag känner att jag också vill kunna hjälpa till.
Så nu vill jag gärna ha hjälp av din kunskap ;) Kan man vara för defensiv på uppkörningen? Är rädd för att jag kan ha bli sån :? Började redan för över 15 års sedan att köra (innan barnen) och då också med alla (inte lika lätt som i dag att man måste ha en godkänd handledare). Har haft körkortstillstånd i tre (eller är det fyra) olika omgångar. Körde alltid när jag fick tillfälle, men att jag aldrig fullföljde då var nog att ja aldrig la manken till med teorin, som då var krånglig i mitt tycke då flera allternativ var rätt.... Jag körde dessutom med bilskola och gjorde halkbanan och enl. de så var jag klar (om jag bara hade satsat lite mera på teorin). Idagsläget är det totalt tvärt om teorin är jag inte det minsta rädd för, kommer tom ihåg en del från förr ;) Men däremot så är jag lite kinkig tycker jag, lite skrajsen med åldern och i och med barnen. Kanske jag ser mer faror än de jag lärt mig..vad tror du? Förresten att jag frågade om du var bitter eller kaxig var bara för svaret jag fick i en annan fråga, men jag fattar nu varför du svara så :P Kör upp på onsdag och det är för att min körskolärare tyckte att jag var redo...men som jag är så har jag tagit sex lektioner till ändå :? Bättre för många lektioner (om man nu kan få det) vill inte kugga.....En ska till jag har tagit det i smyg för sambon vill ju inte ha press på sig :D Behöver en kick i baken bara jag har ju trots allt tagit 75 lektioner i bilskolor (inte alla nu dock) och kört mellan 200-300 hundar timmar privat, kanske inte borde vara osäker eller :?
myggan 2012-04-05 20:26 ! Citera #
Bara lilla jag igen! Vet att mycket av min osäkerhet jag har nu fick jag tyvärr av min andra körskola då jag fick en urusel körskolärare! Kanske du reagerar nu och inte tycker att jag ska ifrågasätta ;) Men att jag slutade där var för att när jag körde med honom så blev jag faktiskt helt j-la urusel bilförare för jag lyssnade på allt han sa och tyvärr så hade han inte ens sunt förnuft....Vet inte om han slutade kolla teori när han tog sitt körkort (på tidiga sjuttiotalet)? Jag gjorde allt han sa och kände att så här kan inte vara rätt...Han ber mig kolla alla bilar alltså följa de med blicken när de kör om mig på motorvägen? Jag kände att nää faktiskt så behöver jag bara ha koll framåt och bakåt när jag befinner mig där så länge jag inte själv ska förflytta mig sidledes. Men självklart hålla koll på accelationsfälltet om någon är på väg där.
Dessutom så skällde han ut mig när jag körde i värsta vinern att jag körde över heldragen linje? Svårt för mig att veta då det var snö över hela vägbanan, klart att han visste han har ju kört där i många år.....Vet många saker som han sa helt fel som jag inte sa till om men däremot frågat min nuvarande lärare, som jag litar på till 100% då han också har alla teorilektioner på körskolan....Dörädd nu för att jag ska få en sån på uppkörningen, men jag kanske ska lita på att alla där åtminstonde vet vad som gäller :o
inspektörn 2012-04-05 20:53 ! Citera #
Myggan!
Regel nummer 1: KÖR BILEN!!!!!!
Att köra defensivt är INTE det samma som att köra passivt!!!!!!!
Har du bestämt dig för att du skall köra, så KÖR!!!!!!!! Tryck till på gasen och efter två billängder slänger du in 2.an och trycker på gasen till 3000rpm, då kör du i 50 km/h. Obs! Generellt! Beakta trafik, underlag, sikt mm. Gaspedalen är din bästa kompis!
Att du haft en trafiklärare som är ett pucko förvånar mig inte! Det finns så många amatörer i den branschen så att det är riktigt synd om de seriösa och skickliga lärarna!
Regel nummer 2: KÖR BILEN!
Kommer du till exvis. en cirkulationsplats och du ser att det inte finns någon annan trafikant i närheten alternativt att du har en lucka, KÖR!!! det är nämligen det som är grunden i Eco-driving, att aldrig stå still!
Regel nummer 3: Planera/sök av, långt fram så du inte blir överraskad och att du vet vad du skall göra i situationen framför dig, samt även ha en reservplan ifall läget förändras.
Regel nummer 4: Se till att du kan manövrera bilen utan att tänka på det du gör!
Regel nummer 5: Ha kul!
myggan 2012-04-06 19:14 ! Citera #
Tack behövde en spark i röven :lol: Jo jag tycker det är kul att köra bil! Och det ända stället jag kanske är lite passiv är om jag tänker efter är kanske just cirkulatinsplatser, men jag vet också varför! Och det är för så många inte använder blinkers!!!! Blir så j-kla osäker då jag inte vet vart de inne i cirkulationsplatsen ska, vågar ju inte chansa då.... Borde vara böter för såna *hehehe*
Fick en liten svacka när jag gick hos ”puckot” och tyckte helt plötsligt att köra bil var pest... Men det var ju inte bilkörningen som var pest det var han! Jag fick ju inte köra bilen, han bestämde helt klart, jag satt bara och väntade på nästa kommando.... Går det att anmäla dåliga trafiklärare någonstans?
inspektörn 2012-04-06 20:01 ! Citera #
Myggan!
Dåliga trafiklärare anmäler du till Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet!
När det gäller cirkulationsplatser så häng inte upp dig på teckengivning utan se på avstånd, hastighet, placering och betänk den egna hastigheten, växelval, sikt mm.
Tänk på att du kan ju faktiskt köra fortare än dom andra bilarna om du trampar på gasen vid rätt tillfälle och då stör du ju ingen!
Om bilen som gör att du tvekar är så nära att han kan köra ut utfarten innan dig eller fortsätta förbi dig så titta på hans placering! Vart har han ställt nosen? Är du fortfarande osäker, sakta ner och släpp förbi honom och ta läget precis bakom honom om det går. Kom ihåg KÖR bilen! Sakta ner genom nedväxling till 3:an (obs generellt) en bit innan cirkulationen och sök en lucka, se till att kopplingen inte är nertryckt! Finns luckan-KÖR- finns den inte växla ner till 2:an och SLÄPP UPP KOPPLINGEN och ta nästa läge genom att trycka på gaspedalen. Går inte det är det läge att stanna och starta om på 1:an. Lite fotbroms som komplement underlättar.
Det är ytterst sällan en van förare behöver stanna innan en cirkulationsplats med normal trafik.
Utnyttja de hästkrafter som finns under huven så går allt smidigare.
Betänk att en bil som kommer in i cirkulationen mitt emot dig måste köra runt halva cirkulationsplatsen för att kunna krocka med dig och har du då kört på i samma tempo så är du ju fortfarande en halv cirkulationsplats ifrån honom!
Har du koplingen nedtryckt när du rullar fram mot cirkulationsplatsen tar det tid innan du kan få fart på bilen och det är dessutom inte miljövänligt!
myggan 2012-04-11 10:52 ! Citera #
Idag är det dax :o Är så nevös att min hjärna ska spela mig ett spratt. Påsklov å allt och då verkar alla vara ute och köra, speciellt då här vid Barkarbyhandelsplats, naturligvis kommer jag att få köra där.....Men jag tänker såhär att bättre att köra upp där det är som rörigast, för då kommer jag känna mig mera tillfreds om jag får mitt körkort och inte vara en fegis när jag sen ska köra bilen helt solo ;)
myggan 2012-04-11 16:23 ! Citera #
YES YES YES, på första försöket :D Jag är nog inte så kinkig iaf, ska bli så otroligt kul att chocka sambon ikväll :P
inspektörn 2012-04-11 20:55 ! Citera #
Myggan!

Jättegrattis!
Det var väl inte så farligt som du trodde?
Se nu till att köra mycket på egen hand på vägar du känner till under tider när det inte är så mycket trafik, så kommer du bli förvånad över hur uselt du egentligen körde på din uppkörning!
Man utvecklas snabbt som förare när navelsträngen väl är klippt!

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo