När du ökar hastigheten med 10 km/h så kan tidsvinsten per mil kan generellt sägas vara:
* 1 minut per mil vid hastigheter under 90 km/h.
* 30 sekunder per mil vid farter över 90 km/h.
Så här tänker jag att man - med ovanstående information - enklast räknar ut tidsvinst:
Exempel 1:
Du ska köra en sträcka på 4 mil. Hur stor blir tidsvinsten om du ökar hastigheten från 110 km/h till 120 km/h?
Steg 1: Från 110 km/h till 120 km/h är ju ”hastigheter över 90 km/h”, alltså är tidsvinsten ca 1/2 minut per mil.
Steg 2: Du ska köra 4 mil och du vinner ca 1/2 minut per mil, alltså tar du 0,5 (min) * 4 (mil) = 2 minuters tidsvinst på hela sträckan (Att multiplicera milen med 0,5 kan ersättas med att dividera milen med 2. Det ger samma resultat: 4/2=2)
Exempel 2:
Du ska köra en sträcka på 6 km. Hur stor blir tidsvinsten om du ökar hastigheten från 50 km/h till 70 km/h?
Steg 1: Från 50 km/h till 70 km/h är ”hastigheter under 90 km/h”, så tidsvinsten per mil blir ca 1 minut (när hastigheten ökar med 10 km/h).
Steg 2: Från 50 km/h till 70 km/h är inte en ökning med 10 km/h utan 20 km/h. Då hastighetsökningen är dubbelt så stor så blir ju tidsvinsten det med. Alltså vinner du inte ca 1 minut per mil, utan ca 2 minuter per mil i det här fallet.
Steg 3: Du vinner ca 2 minuter per mil och du ska köra 6 mil. Alltså tar du 2 (min) * 6 (mil) = 12 minuters tidsvinst på hela sträckan.
Mer exakt än såhär bör du inte behöva kunna för att klara kunskapsprovet hos trafikverket.
Lycka till med pluggandet