Start > Körkortsforum > Fickparkering-hjälp!

Fickparkering-hjälp!

Thudor 2012-04-04 15:10 ! Citera #
Det finns ett moment jag har haft lite problem med och det är fickparkering. Hur gör ni när ni fickparkerar? Är det något man bara får känna in hur man ska göra eller finns det knep?
Svalbard 2012-04-04 19:29 ! Citera #
Det finns knep men de knepen är baserade på hur stor bil du har. Det bästa är att utgå från känslan. Du kan alltid justera bakspegeln och vinkla den så att du ser trottoaren. Skulle du vara osäker hur nära du är bilen bakom kan du alltid gå ut och kolla, även under uppkörningen. ;)
Alexandraaa 2012-04-06 23:21 ! Citera #
Detta lärde jag mig på körskolan:
Om du ska fickparkera och har en bil framför och en bakom rutan där du ska parkera så gör du dessa steg.
1. Kör fram så du är jämsides med bilen framför. Ganska nära.
2. Ratta allt åt höger och backa tills du ser den bakre bilens nummerskylt i din vänstra backspegel.
3. Ratta då allt åt andra hållet och backa försiktigt inn.
4. Justera om så behövs.
Detta är något som kanske inte funkar på alla bilar så pröva dig fram. Var försiktig och kolla speglar noga :)
Gäst 2012-04-08 11:39 ! Citera #
Alexandraaa
Detta lärde jag mig på körskolan:
Om du ska fickparkera och har en bil framför och en bakom rutan där du ska parkera så gör du dessa steg.
1. Kör fram så du är jämsides med bilen framför. Ganska nära.
2. Ratta allt åt höger och backa tills du ser den bakre bilens nummerskylt i din vänstra backspegel.
3. Ratta då allt åt andra hållet och backa försiktigt inn.
4. Justera om så behövs.
Detta är något som kanske inte funkar på alla bilar så pröva dig fram. Var försiktig och kolla speglar noga :)


Jag gör ungefär så med, fast med ett steg till. Efter punkt två vrider jag däcken så de står rakt, sen kör jag rakt bak tills jag har passerat bilen jag stod jämsides med innan jag vrider ratten helt åt vänster. Annars slår väl min front in i baken på bilen framför...
Gäst 2012-04-08 18:53 ! Citera #
Kör ut till en tom parkering eller öppen yta och ta med dig koner och ställ ut så det blir som en parkeringsficka. ÖVA ÖVA ÖVA det är det enda sättet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo