Start > Körkortsforum > Måste man ha den senast utgivn…

Måste man ha den senast utgivna körkortsboken?

Thudor 2012-04-04 14:31 ! Citera #
Hej allihopa.
Jo, det är så att jag inte har den direkt senaste upplagan av teoribok, körkortsboken, så den har några år på nacken. Min fråga är:
Hur nödvändigt är det att ha den senaste upplagan? Hur mycket ändras mellan varje upplaga?
tjugosexan 2012-04-04 17:54 ! Citera #
Hej!

Jag vet de som klarar teorin utan problem med en äldre bok, men personligen skulle jag vilja ha en lite nyare. Har själv upplaga 20 och ska byta upp mig till 22 nu när den kommer.
Frågade min körskolelärare om teoriboken sist när jag körde och hon tyckte att de inte ska vara äldre än 1 - 1½ år. Lagar ändras ju och vägmärken ändras osv.
Men känner du att du skulle fixa det med den du har så kör på det :)
Svalbard 2012-04-04 19:44 ! Citera #
Thudor
Hej allihopa.
Jo, det är så att jag inte har den direkt senaste upplagan av teoribok (nr 14 faktiskt), så den har några år på nacken. Min fråga är:
Hur nödvändigt är det att ha den senaste upplagan? Hur mycket ändras mellan varje upplaga?



Om utgåvan är för några år sedan tycker jag det kan vara värt att köpa en ny bok - nya lagar kan mycket väl ha stiftats efter två år. I januari t.ex. kom det nya skyltar, vilket i sig är rätt lätta att lära sig. Men generellt sätt ska det inte vara någon större skillnad om du kombinerar din bok med kanske teori frågor.
Smurff 2012-04-06 14:59 ! Citera #
Om du komplementerar boken med körkortonline.se så behöver du inte den senaste utgåvan. I och med att vissa hat tagit sitt körkort för tex. 8 år sen så kan förändringar som sker inte vara alt för stora.
För att vara ärlig så känns hela ”nytt upplaga snacket” som en anledning att få dig och spendera pengar på något som inte behövs.
Gäst 2012-04-12 14:06 ! Citera #
Jag tog körkort för ett halvår sen med en upplaga av körkortsboken som var tryckt 2005. Jag kompletterade med körkortonline och de tester som fanns på min körskola. Det gick alldeles utmärkt (fick 64 poäng av 65 på trafikverkets kunskapsprov). Så jag skulle tro att din bok duger ;)
Coopah 2012-04-17 03:53 ! Citera #
Gör din teori här på KörkortOnline och i boken så ska det nog vara alldeles lugnt. Känns nästan som att boken är ett tillbehör till Körkortonline.se... om ni förstår vad jag menar :D
Antilop_ 2012-04-21 17:17 ! Citera #
Jag har upplaga 16 och 20. Tycker inte att det skiljer sig något speciellt i böckerna. Möjligtvis tiderna för vinter/dubbdäck. Annars så är böckerna identiska. Men som andra redan sagt; gammal bok funkar, men komplettera med körkortonline och dubbelkolla om du är osäker på något. Det har tillkommit en del nya vägmärken och så har hastigheterna uppdaterats.
Gäst 2016-04-09 15:51 ! Citera #
Jag vet om en dam som har körkort. Och hennes en son som läste den samma bok som läste hon själv för länge sen. Han klarade med sin kör kort och han har det i dag.
Gäst 2016-04-09 17:42 ! Citera #
Gäst 2016-04-09
Jag vet om en dam som har körkort. Och hennes en son som läste den samma bok som läste hon själv för länge sen. Han klarade med sin kör kort och han har det i dag.
Det skulle jag inte rekommendera andra att göra, att låna en så pass gammal bok.
Men man behöver absolut inte köpa en ny körkortsbok, man kan klara sig på en bok som är från 2011-2012..
Hery 2017-09-22 13:25 ! Citera #
Hej,
Tyvärr är det en del nya trafikregler som har tillkommit senaste året och det är frågor som garanterat kommer att komma med i teoriprovet, jag rekommenderar att ha senast upplagan eller ta reda på vad som har förändrats. det går man igenom om man gör Handledarkursen för privatister. och utbildningen kostar lika mycket som Körkortsboken.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor