Start > Körkortsforum > Medtaga förarprovsprotokoll ti…

Medtaga förarprovsprotokoll till nästa uppkörning?

Gäst 2012-04-04 04:17 ! Citera #
Jaha då kuggade man. Hur är det, har man själv någon fördel att ta med förarprovsprotokollet till nästa uppkörning? Folk säger ju att tar man med det behöver man inte genomföra säkerhetskontrollen igen. Men jag tänker så här, visar man upp protokollet ser inspektören vad man redan klarat och kommer därför välja moment som inte är ikryssade vilket naturligtvis ökar risken att man får anmärkning på nån annan jävla skitsak.
inspektörn 2012-04-04 05:50 ! Citera #
Du slipper troligtvis säkerhetskontrollen och inspektören bör kolla upp de saker du kuggade på, men ingenting är säkert.
Gäst 2012-04-30 10:43 ! Citera #
Det var jag som skrev det första inlägget. Inspektören frågade efter protokollet, jag sa att jag inte hade med det. Då ville han veta vad jag hade kuggat på, vilket jag svarade på. Fick sen göra samma säkerhetskontroll (bromsarna), vilket är bra eftersom det avverkar ju ett kryss av tio i listan med moment. Sen körde vi en runda, 100% olik rundan jag körde med förra inspektören. Han kollade extra på det jag hade kuggat på. Vi vänder tillbaka till vägverket varpå jag blir godkänd. Grejen med uppkörningar är att man aldrig vet om man klarar sig eller inte. Hade inte en aning när vi kom tillbaka om jag skulle klara mig eller inte, men det lutade faktiskt mot att jag skulle få köra ännu en gång. Denna gång tyckte jag själv att jag gjorde lite småfel, och rent generellt körde sämre än på första uppkörningen (bortsett från de moment jag kuggade på, samt att jag hade vant mig lite vid pedalerna på vägverkets bil så körningen blev jämnare). Men tydligen inget allvarligt eftersom jag klarade mig.
Miss driver 2012-05-01 20:33 ! Citera #
Fick beskedet efter min första uppkörning att jag blev underkänd och inspektören sa att jag skulle ta med mig körprovsprotokollet till nästa uppkörning. Så vid nästa uppkörning tog jag med mig det och frågade den nya inspektören om han ville se protokollet, men det var inte nödvändigt tyckte han. Så det är tydligen inte alla inspektörer som vill se protoll från tidigare uppkörningar.

Informationen hur det gått på tidigare prov sparas och lagras ju elektroniskt numera. Frågan är då inspektörerna har tillgång till information om aspiranterna som vi inte känner till, provresultat och dylikt.
inspektörn 2012-05-01 22:39 ! Citera #
Miss Driver!
Den enskilde inspektören avgör ifall han vill se på protokollet eller inte.
Vad gäller lagrad information så är det inget som inspektörerna tar fram inför varje körprov.
John 2024-04-30 14:28 ! Citera #
Hur länge sparas protokollen digitalt? Någon som vet?
Björn He 2024-04-30 15:02 ! Citera #
John 2024-04-30
Hur länge sparas protokollen digitalt? Någon som vet?
Jag är säker på att förarprovsprotokoll är arkiverade digitalt permanent. De syns i den personliga inloggningen på Trafikverkets förarprovstjänst, det finns vad jag vet ingen tidsgräns för hur lång tid de skall vara arkiverade.
Medta förarprovsprotokoll till nästa uppkörning, om man tvingas göra nytt förarprov, behöver man inte göra för inspektörerna har ju tillgång till protokollet i digitalt arkiv, så det är ju onödigt att ta med protokollet, man behöver ju bara medta en godkänd legitimationshandling.

Sen behöver man inte göra säkerhetskontroll om man redan gjort den och avklarat den på första försöket. Jag vet inte exakt vad man kan bli ombedd att göra på säkerhetskontrollen men jag själv blev bara ombedd att kontrollera om parkeringsbromsen var i funktion, då är det ju bara att försöka låta bilen komma i rörelse med parkeringsbromsen ilagd och det är ju enkelt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov