Start > Körkortsforum > Behöver hjälp!

Behöver hjälp!

Anonym 2012-04-01 15:07 ! Citera #
Hej!

Jag klarade uppkörningen på första försöket men har kuggat på teoriprovet 2 ggr nu, båda gångerna var jag en poäng från godkänt... Otroligt frustrerande!!
Båda gångerna fick jag också 26/32 på trafikregler, det var det området jag hade mest fel på. Jag har pluggat som en galning, visst jag är inte 100% säker på allt men iallafall 90%. Jag kuggar på dom frågorna där det är bilder på olika trafiksituationer där det finns flera olika alternativ som alla är logiska men bara ett är rätt. Och dom här frågorna går inte att plugga sig till utan man måste ha kört mycket i trafiken för att kunna förstå situationen och svara rätt på en sån fråga, och jag har inte övningskört så mycket så det är alltså detta jag faller på, jag har helt enkelt inte den erfarenheten. Jag kan inte övningsköra mer heller eftersom han jag brukade övningsköra med är bortrest i flera månader. Jag har läst boken och gjort alla tester på min trafikskola om och om igen, får för det mesta alltid över 63 rätt. Är otroligt trött på att plugga nu men har teoriprovet igen på tisdag. Hur ska jag göra???? Och hur ska jag tänka på såna frågor jag inte förstår mig på? På vissa frågor ska man ju tänka trafiksäkerhet och i vissa regelmässigt, men hur vet man egentligen när man ska tänka så?? Vill verkligen inte kugga igen, mitt självförtroende är i båtten :(
Gäst 2012-04-01 18:03 ! Citera #
Måste säga att jag är förvånad att du får 63 hemma på provet men inte klarar det vid teoriprovet. Du kan ju försöka med frågor från olika företag så det inte blir att du bara kör samma frågor om och om igen, det är också viktigt att lägga lika mycket tid som det tog att göra provet på att gå igenom varför svaret var rätt eller fel.
Du skulle även kunna testa en annan körkortsbok än den du nu använder, det kan vara bra att få ett annat perspektiv på saker och det blir lätt tråkigt att läsa samma bok om och om igen
Gäst 2012-04-04 12:11 ! Citera #
Anonym
Hej!

Jag klarade uppkörningen på första försöket men har kuggat på teoriprovet 2 ggr nu, båda gångerna var jag en poäng från godkänt... Otroligt frustrerande!!
Båda gångerna fick jag också 26/32 på trafikregler, det var det området jag hade mest fel på. Jag har pluggat som en galning, visst jag är inte 100% säker på allt men iallafall 90%. Jag kuggar på dom frågorna där det är bilder på olika trafiksituationer där det finns flera olika alternativ som alla är logiska men bara ett är rätt. Och dom här frågorna går inte att plugga sig till utan man måste ha kört mycket i trafiken för att kunna förstå situationen och svara rätt på en sån fråga, och jag har inte övningskört så mycket så det är alltså detta jag faller på, jag har helt enkelt inte den erfarenheten. Jag kan inte övningsköra mer heller eftersom han jag brukade övningsköra med är bortrest i flera månader. Jag har läst boken och gjort alla tester på min trafikskola om och om igen, får för det mesta alltid över 63 rätt. Är otroligt trött på att plugga nu men har teoriprovet igen på tisdag. Hur ska jag göra???? Och hur ska jag tänka på såna frågor jag inte förstår mig på? På vissa frågor ska man ju tänka trafiksäkerhet och i vissa regelmässigt, men hur vet man egentligen när man ska tänka så?? Vill verkligen inte kugga igen, mitt självförtroende är i båtten :(

För det första är du ju tydligen inte 90% säker på allt, för då hade du haft 90% rätt på provet. Om du nu är 90% säker, så är du säker på fel saker ;)

För det andra så ska du ALLTID tänka trafiksäkerhet. Det är det absolut viktigaste. Sen finns det frågor där svarsalternativen helt enkelt inte har med säkerhet att göra (t ex bild på en skylt och frågan lyder ”vad betyder skylten”) och då kan du såklart inte tänka på säkerhet. Men tvekar du mellan vad som är viktigast av säkerhet och regler så välj säkerhet i alla lägen. Du ska kunna reglerna, men använda sunt förnuft och alltid prioritera säkerhet.

Om du verkligen kan teorin så borde du kunna klara trafikverkets kunskapsprov. Låt bara inte nervositet sabotera för dig. Plugga stenhårt och gör ditt bästa så klarar du det förr eller senare.
camycakes 2012-04-04 19:46 ! Citera #
Det som jag skulle göra är att visa dom frågorna som du har fel på för någon med körkort/ erfarenhet, så att ni tillsammans kan gå igenom dom, tills du förstår varför man ska ”handla på ett visst sätt” i just den situationen. Då förstår du lättare ”helhetsbilden” (kan koppla ihop den, med annat som du har lärt dig, och på så sätt förstå varför). Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo