Svårare att klara uppkörningen för vår generation?
Hej,
Av vad jag har hört från äldre generation hade de inte lika stora hinder som vi när de tog körkortet. Exempelvis för 20 år sedan fick man själv välja vart man skulle parkera på uppkörningen. Nu är det inspektören som bestämmer vart man ska parkera!
Sen behövde inte äldre generationer exempelvis ta hänsyn till eco driving.
Ja, att inte få välja hur man ska parkera och behöva köra ekonomiskt och miljöeffektivt är enorma hinder för körkortet.
Hela körkortsutbildningen har utvecklats och anpassats till ett modernare förhållningssätt till bilkörning och psykologin bakom. Det kanske snarare är så att den äldre generationen fick körkort för enkelt.
Har hört en historia om två killar, den ena av dem skulle ta körkort den andra följde med som sällskap. När han som skulle ta körkort var färdig så frågade den inspektören om den andra killen inte också ville ta körkort när han ändå var där. Och så tog de en sväng och så fick även han körkort
Det är större krav idag än innan, så ja, det var enklare att få det innan.
Ja, att inte få välja hur man ska parkera och behöva köra ekonomiskt och miljöeffektivt är enorma hinder för körkortet.
Hela körkortsutbildningen har utvecklats och anpassats till ett modernare förhållningssätt till bilkörning och psykologin bakom. Det kanske snarare är så att den äldre generationen fick körkort för enkelt.
Att man inte får välja vart man ska parkera och ecodriving var några exempel sen finns det ju självklart fler exempel. Det är fler bilar i dagens samhälle och en mer komplicerad trafik(fler rondeller etc), detta ökar väl svårighetsgraden.
Själv tycker jag nog att det är lättare att läraren säger var man ska parkera, då slipper man ju sitta o tveka var man ska parkera om det är lagligt o så. Visst man kan välja att parkera på något lätt ställe men det är förmodligen ändå inte så mycket svårare att parkera där man blir tillvisad.
Äh, det var ju busenkelt med uppkörning.
Håller med acwn, det är nog inte alls svårare att bli tillsagd att parkera på ett ställe än att bestämma själv. Du ska ju kunna klara av att parkera på ett sådant ställe ändå. Men visst är det säkert svårare idag än för tidigare generationer.
Jo jag tror inte mina föräldrar skulle klara uppkörningen idag just för att man måste köra ecodriving, körning i rondell har dom inte heller så bra koll på och lite andra trafiksituationer. Och teorin skulle dom med största sannolikhet också kugga, de är ju inte lika uppdaterade som oss som tar körkort idag
Ja det håller jag med om! Min mamma sa själv att hon knappt behövde tänka på ens hälften av allt man behöver tänka på idag! Men det är väl för att allt har utvecklats så mycket på så kort tid.
Senaste foruminläggen
Rubrik