Start > Körkortsforum > Motivation

Motivation

Gäst 2012-03-28 15:01 ! Citera #
Nu till en väldigt viktig fråga som jag skulle vilja kasta ut på forumet, hur håller ni er motivation uppe?
Jag övningskör i omgångar men alltid lyckas något annat (roligare) projekt komma i vägen. Därför skulle jag vilja veta hur ni gör för att motivera er för lektioner, pluggandet av vägskyltar och allt tragglande som det ändå är att skaffa sitt körkort.
Jag försöker tänka på alla bilsemestrar jag kan göra, hur jag slipper bli skjutsad av andra och all den frihet det skulle innebära att kunna välja bilen före cykeln eller tunnelbanan ibland. Men det är lätt att bli bekväm.
Så berätta gärna vad som driver er, kanske det kan smitta av sig =)
Gäst 2012-04-01 12:55 ! Citera #
Tänker mest på att mer än hälften av alla jobb kräver körkort. :P
Gäst 2012-04-01 17:54 ! Citera #
Jag tycker det är väldigt bra att boka in alla körlektioner, ev teorikurs, uppkörning och teoriprov så att man har ett bestämt datum att kämpa mot. Jag tycker i alla fall att jag känner mig mer motiverad då.
Jag känner mig då också mer tvungen att köra och plugga eftersom jag vet att jag har provet ett visst datum.
Svalbard 2012-04-04 12:49 ! Citera #
Jag har ett genuint intresse att lära mig hur det fungerar i trafiken. Det man lär sig när man pluggar till körkortet har också ökat min förståelse inom cykling. T.ex. kände jag inte till högerregeln när jag brukade cykla till skolan utan tog för givet att bilisterna skulle ge mig företräde, vilket var ett absurt. Kort och gott, jag behåller min motivation genom att få det jag gör till att bli ett slags intresse. :)
Oskar 2012-04-04 13:52 ! Citera #
Försök har kul när du övningskör, tänk inte på att det är träning.. så går det mycket lättare att lära sig.,
Thudor 2012-04-04 14:50 ! Citera #
Jag tänker på hur viktigt det är att ha körkort. Man bara måste ha det, lite samma sak som att man bör plugga vidare efter gymnasiet.

Om man bara lägger upp en plan i förväg, som man känner sig säker på att kommer fungera och ser till att följa den så blir det mest som att man bara räknar ned dagarna till dess att man får körkortet. Jag har köpt 9 lektioner, uppdelade på 3 veckor med ungefär en dag mellan varje körskoletillfälle. Dagarna mellan körtimmarna övar jag hemma på vad jag lärt mig. Dessutom läser jag minst 30 sidor om dagen i boken, om jag bara gör det hinner jag läsa den mist 2 ggr innan uppkörningen. Det känns verkligen som att det fungerar jättebra.
Gäst 2012-04-12 16:24 ! Citera #
rebecka_r
Nu till en väldigt viktig fråga som jag skulle vilja kasta ut på forumet, hur håller ni er motivation uppe?
Jag övningskör i omgångar men alltid lyckas något annat (roligare) projekt komma i vägen. Därför skulle jag vilja veta hur ni gör för att motivera er för lektioner, pluggandet av vägskyltar och allt tragglande som det ändå är att skaffa sitt körkort.
Jag försöker tänka på alla bilsemestrar jag kan göra, hur jag slipper bli skjutsad av andra och all den frihet det skulle innebära att kunna välja bilen före cykeln eller tunnelbanan ibland. Men det är lätt att bli bekväm.
Så berätta gärna vad som driver er, kanske det kan smitta av sig =)

Det händer mig också att jag inte har någon motivation ibland. T.ex. när jag sitter och pluggar på teorien om något moment som jag tycker är dötrist. Då blir det ofta att tankarna glider iväg och jag inte får någon lust alls att fortsätta läsa..
Jag brukar tänka att man måste ju ta körkort förr eller senare, så då är det lika bra att få det gjort på en gång i stället för att skjuta upp på det, men jag har märkt att det inte ger så mycket kraft att fortsätta plugga utan att det är bättre att tänka på mer konkreta exempel på när kan vara i behov av ett körkort. Som jag såg att någon redan skrivit, t.ex. om det spöregnar utomhus så kan man ta bilen istället för cykeln.. Om man ska åka till en affär som ligger på andra sidan staden och man är lite hängig så är det 1000 gånger skönare att ta bilen istället för buss.. Det blir liksom som en slags frihet, det blir så mycket lättare att ta sig till ställen + komforten.. Har också haft tankar på att åka på bilsemester med några kompisar.
Sådana tankar motiverar i alla fall mig mycket mer!
myomysan 2012-05-10 12:14 ! Citera #
Frihet... jag säger bara frihet.. det är väl motivation om något... dessutom så tyckte jag att det var kul och ville vara bäst så du var det inte så svårt.
mvh
hesten 2012-05-12 22:18 ! Citera #
Måste säga jag nästan har mer press på mej nu än motivation, självklart har jag även motivation då man kommer bli så mycket mer friare. Att kunna ta bilen istället för vänta på bussen i 17 timmar, samt bilströgen som väntar med polarna.. ojoj vad jag längtar!
Men nu känns det mer som att alla tjatar, typ polare och föräldrar, på att man ska ta det där kortet vilket ger istället ger en sorts press, för jag har hållit på ett bra tag nu. Fast kombinationen av press och motivation kanske bra? iaf för mej? :)
Anno 2012-07-03 18:40 ! Citera #
Jag skulle nog säga planering och vara FAST besluten.

teoridelen:
planera in plugg pass under dagen där du sätter dig ner och pluggar x antal sidor eller kapitel.
passen ska inte vara för långa och innehålla pauser.
tex om du ska plugga kl 20:00 idag så ska du sitta med boken framför dig redo och börja plugga kl 20:00 prick!
allt handlar om självdisciplin. tro mig den känsla du får när du har pluggat klart för dagen är otroligt lättnade.

Övningskörning:
samma sak gäller för övningskörning, planera in passen i förväg och va på plats när du ska börja köra.
försök att se körningen som en utmaning och inte träning. om du övningskör hemma åk runt och utforska vägarna, ta omvägar för att göra det mer spännande. utsätt dig för ”svåra trafiksituationer” tex stadskörning vid rusningstrafik.
du kommer känna att du har fått ut mer av din träning då och att du lär dig något nytt tex hantering av en svår trafiksituation vilket kommer att få dig att känna mårbra-feeling!

hoppas det kommer hjälpa dig !

lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov