Start > Körkortsforum > Hastighets begränsning Tung la…

Hastighets begränsning Tung lastbil vid Landsväg

msr 2012-03-27 21:20 ! Citera #
Hej hej, har en liten fråga.
Fick en fråga på min körskola idag som lät ungefär:
Vad är max hastighet en Tung lastbil med släp får färdas på en Landsväg.
a70
b80
c90
d60

En tung lastbil med släp får väl färdas i 80 kilometer, så jag svarade det men fick fel.
Nu på efterhand när jag tänkt på vilken svar som kunde varit rätt (är inte helt hundra på att det är samma alternativ som jag skrev här) så borde det väl vara 70? För det är väl en trickfråga, hastigheten på alla landsvägar är 70km/h? Eller? Jag är helt clueless här.
inspektörn 2012-03-27 22:34 ! Citera #
Har du verkligen läst rätt på frågan?
Det verkar som om du har missat väsentlig information någonstans!
Hastigheten på landsvägar kan variera, upp till 110 km/h, det inträffar förvisso nog bara i Norrland, men ändå!
msr 2012-03-30 15:50 ! Citera #
inspektörn
Har du verkligen läst rätt på frågan?
Det verkar som om du har missat väsentlig information någonstans!
Hastigheten på landsvägar kan variera, upp till 110 km/h, det inträffar förvisso nog bara i Norrland, men ändå!

Ska kolla den igen i eftermiddag, men vill minnas att det var precis sådär. Dock var det en ”hemmagjord” fråga, så kanske var därför den var lite konstig...
emmstill 2012-06-29 15:57 ! Citera #
>>> Vad är max hastighet en Tung lastbil med släp får färdas på en Landsväg.
a70 b80 c90 d60

Denna fråga kan besvaras med hjälp av hemsidan!
Länk: https://korkortonline.se/teori/fordonsbegrepp/

Där kan man läsa om hastigheter för olika fordon.
Till exempel kör en tung lastbil max 80 km/h - förutom när den är på motorväg eller motortrafikled, då kör den 90km/h

Lättare fordon som personbil, motorcykel, lätt lastbil, ”lätt buss”, (dvs med totalvikt på högst 3,5 ton), kör enligt skyltarna som vanligt.

Viktigt att tänka på maxhastigheterna när du kör med släp på din bil!
Bil med en bromsat släp - eller obromsat om det inte är tungt lastat (se nedan) - 80km/h
Bil med obromsat släp vars totalvikt överstiger halva bilens tjänstevikt - 40km/h

Svaret på frågan överst är med andra ord: b: 80km/h

8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor