Förr sas det att man var tvungen att köra felfritt 2 år efter körkortet för att inte bli av med det och få köra upp igen. Hur är det egenligen, har letat överallt, men hittar inget om en sådan regel? Är det något speciellt som gäller när man fått sitt körkort och hur länge? Var kan jag läsa det?
I körkortsboken upplaga 19, s. 250 så står det:
” Nu när jag har körkort på prov, blir jag då av med det för minsta förseelse?”
Svar: Nej, du bedöms på samma sätt som dem som haft körkort längre tid. Men om du blir av med körkortet, så måste du alltid ta nytt. Den som har körkort utan prövotid får tillbaka det gamla körkortet utan nytt prov, om spärrtiden är högst tolv månader.
Prövotiden är alltså två år och om några förseelser som medför indraget körkort görs, behöver man ta om körkortet på nytt. Om man inte har körkortet på prövotid och spärrtiden inte är mer än 12 månader får man alltså tillbaka körkortet utan att göra nya kunskapsprov. Som jag förstått det www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil/Forarprov/--PresenationEfter-provet/
Hej, man måste göra grova fel om man ska bli av med körkortet.
Exempelvis om man inte tar hänsyn till stopplinjen eller kör mot rött blir man av med körkortet. Man kan även bli av med körkortet om man åker dit för fylleri.